07.06.2024 / 16:33
StoryEditor

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Koncerny paliwowe płaczą, a Żabka się cieszy

Stacje paliw mają największe znaczenie dla sprzedaży największych kategorii alkoholowych, czyli piwa i wódki (fot. Shutterstock)
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw, ze względu na ich niewielkie udziału w obrocie tą kategorią, wydaje się dla branży stosunkowo niegroźny. Anna Wagner z NielsenIQ w komentarzu udzielonym portalowi wiadomoscihandlowe.pl, przestrzega jednak, że straty z tego tytułu mogą być większe niż się wydają. Ekspertka wskazuje także, kto może być największym beneficjentem nowych regulacji, przy czym nie chodzi tu bynajmniej o społeczeństwo.

Rola stacji paliw w obrocie alkoholem – w porównaniu z innymi kanałami sprzedaży – jest marginalna. Z danych za okres maj 2023 - kwiecień 2024 przytoczonych przez Annę Wagner, client business partnera w NielsenIQ wynika, że pod względem wielkości odpowiadają one jedynie za 2,1 proc. sprzedaży. Wartościowo jest to nieco więcej, bo 2,7 proc.

– Patrząc na poszczególne kategorie, widzimy, że znaczenie stacji paliw jest największe dla największych kategorii alkoholowych, czyli piwa i wódki. W obu przypadkach udziały tego kanału w wielkości sprzedaży wynoszą 2,2 proc., podczas gdy dla takich kategorii jak likiery czy brandy i cognac jest to jedynie 0,1 proc. zaznacza ekspertka.

Sprzedaż może i niewielka, ale za to stabilna

Co ważne, waga stacji paliw w obrocie alkoholem pozostaje dosyć stabilna, co oznacza, że np. takie kanały jak dyskonty nie odbierają im klientów. – Na przestrzeni ostatnich trzech lat udziały stacji paliw w sprzedaży alkoholu pod względem wielkości pozostawały na niezmienionym poziomie równym 2,1 proc. Wahnięcia rzędu 0,1 punktu procentowego w przypadku udziałów wartościowych również świadczą o stabilnej pozycji tego kanału, zwłaszcza kiedy w tym samym czasie widzieliśmy dynamiczną ekspansję dyskontów – podkreśla Anna Wagner.

Kolejny z serii cios dla branży

Ekspertka przestrzega jednak, że konsekwencji wprowadzenia zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach paliw, który stał się realny po zapowiedziach minister zdrowia Izabeli Leszczyny, z punktu widzenia rynku nie należy bagatelizować.

– Biorąc pod uwagę relatywnie niewielką wagę stacji benzynowych w sprzedaży alkoholu, wydawać by się mogło, że to będzie stosunkowo "niewielka strata” dla branży. Jednak po latach przeciwności, związanych z odcięciem dostępu do kanału HoReCa podczas pandemii czy zaciskaniem pasa przez konsumentów w czasach dwucyfrowej inflacji, ograniczenie sprzedaży alkoholu na stacjach to kolejna przeszkoda w dążeniu do odzyskania wolumenów sprzed czterech lat – argumentuje nasza rozmówczyni.

Kto zyska na "krzywdzie" stacji paliw?

Ekspertka nie ma wątpliwości co do tego, że na wejściu tego ograniczenia w życie, najbardziej ucierpią same stacje paliw, bo alkoholu odpowiada za ponad 16 proc. wartości sprzedaży kategorii FMCG. Na odpływie klientów kupujących alkohol ze stacji benzynowych zyskają natomiast pozostałe formaty, zwłaszcza te, które podobnie jak stacje będą odpowiadały na potrzeby klientów pod względem dostępności i asortymentu.

Tu od razu na myśl przychodzą sieci convenience, na czele z Żabką, której placówki podobnie jak stacje benzynowe są otwarte do późnych godzin nocnych i podobnie jak stacje benzynowe działają świątek piątek i niedzielę.

15.09.2025 / 08:41
StoryEditor
KE weźmie się na poważnie za walkę z alkoholem? Państwa członkowskie naciskają
Producenci alkoholu mogą mieć pod górkę (fot. Shutterstock)

Sześć krajów będących członkami Unii Europejskiej chce, aby Bruksela wprowadziła środki mające na celu ograniczenie spożycia alkoholu na terenie wspólnoty. W grę wchodzą m.in. podatki, jak również restrykcje dotyczące reklamy.

O sprawie donosi "Politco", które dotarło do wewnętrznego dokumentu unijnego, w którym przedstawiono stanowiska zgłoszone podczas spotkania grupy ekspertów ds. zdrowia publi...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

04.09.2025 / 14:57
StoryEditor
Żabka i Stagwell robią rewolucję w marketingu! Powstaje In-Pulse - system oparty na analizie realnych zachowań zakupowych klientów
Sklep sieci Żabka (fot. DarSzach/Shutterstock)

In-Pulse to wspólny projekt Stagwell oraz Żabka Polska, który powstał w 2025 roku, który ma wspierać marketerów w podejmowaniu trafnych decyzji opartych na realnych zachowaniach zakupowych. To pierwszy w Polsce Shopper-Led Marketing System, który oferuje kompleksowy zestaw produktów i usług obejmujących business consulting, badania i analitykę, testowanie konceptów i produktów oraz retail media.

Żabka i Stagwell zmienią rynek detaliczny

W 2025 roku Żabka Polska i globalna grupa Stagwell powołały wspólne przedsięwzięcie In-Pulse – Shopper-Led Marketing System. To pier...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

19. wrzesień 2025 07:24