07.06.2024 / 16:33
StoryEditor

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Koncerny paliwowe płaczą, a Żabka się cieszy

Stacje paliw mają największe znaczenie dla sprzedaży największych kategorii alkoholowych, czyli piwa i wódki (fot. Shutterstock)
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw, ze względu na ich niewielkie udziału w obrocie tą kategorią, wydaje się dla branży stosunkowo niegroźny. Anna Wagner z NielsenIQ w komentarzu udzielonym portalowi wiadomoscihandlowe.pl, przestrzega jednak, że straty z tego tytułu mogą być większe niż się wydają. Ekspertka wskazuje także, kto może być największym beneficjentem nowych regulacji, przy czym nie chodzi tu bynajmniej o społeczeństwo.

Rola stacji paliw w obrocie alkoholem – w porównaniu z innymi kanałami sprzedaży – jest marginalna. Z danych za okres maj 2023 - kwiecień 2024 przytoczonych przez Annę Wagner, client business partnera w NielsenIQ wynika, że pod względem wielkości odpowiadają one jedynie za 2,1 proc. sprzedaży. Wartościowo jest to nieco więcej, bo 2,7 proc.

– Patrząc na poszczególne kategorie, widzimy, że znaczenie stacji paliw jest największe dla największych kategorii alkoholowych, czyli piwa i wódki. W obu przypadkach udziały tego kanału w wielkości sprzedaży wynoszą 2,2 proc., podczas gdy dla takich kategorii jak likiery czy brandy i cognac jest to jedynie 0,1 proc. zaznacza ekspertka.

Sprzedaż może i niewielka, ale za to stabilna

Co ważne, waga stacji paliw w obrocie alkoholem pozostaje dosyć stabilna, co oznacza, że np. takie kanały jak dyskonty nie odbierają im klientów. – Na przestrzeni ostatnich trzech lat udziały stacji paliw w sprzedaży alkoholu pod względem wielkości pozostawały na niezmienionym poziomie równym 2,1 proc. Wahnięcia rzędu 0,1 punktu procentowego w przypadku udziałów wartościowych również świadczą o stabilnej pozycji tego kanału, zwłaszcza kiedy w tym samym czasie widzieliśmy dynamiczną ekspansję dyskontów – podkreśla Anna Wagner.

Kolejny z serii cios dla branży

Ekspertka przestrzega jednak, że konsekwencji wprowadzenia zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach paliw, który stał się realny po zapowiedziach minister zdrowia Izabeli Leszczyny, z punktu widzenia rynku nie należy bagatelizować.

– Biorąc pod uwagę relatywnie niewielką wagę stacji benzynowych w sprzedaży alkoholu, wydawać by się mogło, że to będzie stosunkowo "niewielka strata” dla branży. Jednak po latach przeciwności, związanych z odcięciem dostępu do kanału HoReCa podczas pandemii czy zaciskaniem pasa przez konsumentów w czasach dwucyfrowej inflacji, ograniczenie sprzedaży alkoholu na stacjach to kolejna przeszkoda w dążeniu do odzyskania wolumenów sprzed czterech lat – argumentuje nasza rozmówczyni.

Kto zyska na "krzywdzie" stacji paliw?

Ekspertka nie ma wątpliwości co do tego, że na wejściu tego ograniczenia w życie, najbardziej ucierpią same stacje paliw, bo alkoholu odpowiada za ponad 16 proc. wartości sprzedaży kategorii FMCG. Na odpływie klientów kupujących alkohol ze stacji benzynowych zyskają natomiast pozostałe formaty, zwłaszcza te, które podobnie jak stacje będą odpowiadały na potrzeby klientów pod względem dostępności i asortymentu.

Tu od razu na myśl przychodzą sieci convenience, na czele z Żabką, której placówki podobnie jak stacje benzynowe są otwarte do późnych godzin nocnych i podobnie jak stacje benzynowe działają świątek piątek i niedzielę.

30.10.2025 / 15:30
StoryEditor
Siła nabywcza Polaków rośnie, ale wciąż poniżej średniej europejskiej. Jest nowy lider krajowego rankingu
Jak duża jest siła nabywcza polskich konsumentów? (fot. Shutterstock)

W 2025 roku Europejczycy dysponują coraz większymi dochodami rozporządzalnymi, jednak różnice pomiędzy krajami pozostają znaczące. Polska kontynuuje stopniowy wzrost siły nabywczej, ale dystans wobec zachodnich państw Europy jest wciąż wyraźny.

Według raportu "NIQ Purchasing Power Europe 2025", przeciętna siła nabywcza w Europie w 2025 roku wynosi 20 tys. 291 euro na mieszkańca, co oznacza wzrost o cztery proc. w poró...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

01.11.2025 / 11:02
StoryEditor
Jak Polacy kupują w internecie? Marketplace’y dominują w e-commerce
Jak kupują Polacy kupują w internecie? Marketplace’y dominują w e-commerce (fot. Shutterstock)

Nowe dane z raportu "Customer Journey 2025" pokazują, że sposób, w jaki Polacy kupują online, dynamicznie się zmienia. Coraz więcej osób zaczyna swoje poszukiwania produktów od platform handlowych, a decyzje zakupowe zapadają szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Jakie czynniki wpływają na rosnącą dominację marketplace’ów i które kategorie produktów notują największe wzrosty?

Według raportu "Customer Journey 2025. Poszukiwanie i zakup produktów online" opracowanego przez agencję Minds&Roses na zlecenie Allegro, 45 proc. kupujących rozpoczyna swoją śc...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

04. listopad 2025 08:20