08.08.2016/21:19

Jak globalne uwarunkowania gospodarcze kształtują handel detaliczny - cz. 2/5

Strukturalna niestabilność systemu finansowego, niski wzrost gospodarczy, zmiany demograficzne, erozja klasy średniej – to przykłady globalnych uwarunkowań gospodarczych, które silnie wpłyną na handel detaliczny w 2016 r. i latach następnych. Zagrożeń jest wiele, ale nie brakuje też szans dla tych, którzy potrafią się dostosować do dynamicznej sytuacji.

Analitycy Planet Retail opublikowali obszerny raport, w którym omawiają pięć najważniejszych, ich zdaniem, trendów w światowej gospodarce, które mają istotny wpływ na funkcjonowanie globalnego handlu detalicznego i będą kształtować jego oblicze w 2016 r. i latach następnych. W kolejnych tekstach prezentujemy najciekawsze tezy tej analizy.

5. Zmienne losy gospodarek wschodzących

Wielkie rynki wschodzące, określane jako BRICS (Brazylia, Rosja Indie, Chiny i Afryka Południowa – South Africa) wyglądają dzisiaj zgoła inaczej, niż jeszcze kilka lat temu, gdy wydawały się kołem zamachowym światowej gospodarki. Problemy były widoczne już w 2013 r., a teraz jeszcze się pogłębiają, co powoduje nerwowość finansistów, którzy myślą o inwestycjach bardziej krótkoterminowo niż detaliści. Brazylia jest pogrążona w najgłębszej recesji od 70 lat, Rosja jest izolowana politycznie i dotknięta sankcjami, RPA cierpi z powodu niskich cen surowców. Tylko Chiny i Indie wykazują szybki wzrost gospodarczy, ale dwucyfrowe wzrosty w Chinach są już przeszłością, a w przypadku Indii pojawiają się wątpliwości co do rzetelności danych statystycznych. Jednak dla detalistów, patrzących na biznes w dłuższej perspektywie, kraje BRICS są wciąż atrakcyjne. Nie wolno tracić wiary w ich potencjał.

Chiny notują relatywne spowolnienie gospodarcze i doświadczyły krachu giełdowego. Jednak nawet spadek wzrostu PKG z 10 do 5 czy 6 proc. to wciąż wynik nieosiągalny dla Zachodu. Dlatego firmy zachodnie bardziej cierpią z powodu własnych nierealistycznych biznesplanów niż ze względu na realną sytuację. W Kraju Smoka wciąż trwa urbanizacja, szybko rośnie klasa średnia, a młode pokolenie adaptuje nowoczesny styl życia. Rynek wciąż oferuje możliwości inwestycyjne dla detalu stacjonarnego, handlu online, a także dla producentów FMCG.

Rosja ma najwyższe dochody spośród krajów BRICS, a z perspektywy handlu detalicznego jest też atrakcyjna ze względu na wyjątkową łatwość dostępu do klientów – komunistyczna gospodarka centralnie planowana wybudowała ogromne blokowiska, z wielką liczbą mieszkańców. Jeśli sytuacja polityczna ustabilizuje się, a administracja stanie się bardziej przewidywalna, zurbanizowana Rosja może się stać rajem dla detalistów. Wiedzą o tym Metro Group i Auchan, które dzielnie trzymają się tego rynku.

Brazylia cierpi obecnie z powodu nadmiernej zależności od eksportu surowców, braku inwestycji w infrastrukturę oraz częstych politycznych impasów. Trzeba jednak pamiętać, że ok. 90 proc. z 200-milionowej ludności kraju żyje w gęstych populacjach miejskich w pasie wzdłuż wybrzeża Atlantyku. Poza Brazylią nie ma rynku wschodzącego, który oferowałby równie atrakcyjne warunki dla handlu. Ponad 40 proc. wydatków konsumpcyjnych kraju przypada na 5 największych metropolii. Mimo problemów, w ostatnich latach nastąpił znaczący postęp społeczny. W ostatnim okresie tacy detaliści jak Walmart czy Carrefour zachowują co prawda ostrożność w kwestii inwestycji, ale ten rynek wciąż powinien pozostać w centrum zainteresowania globalnych graczy.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.