28.03.2017/08:10

8 złotych zasad sprzedaży lodów w sklepach

Przed nami najlepszy sprzedażowo okres dla lodów. Najwyższa pora odświeżyć sobie wiedzę o tej kategorii i trzymać się zasad, które zapewnią placówce dodatkowe zyski. Warto się ich trzymać przez cały rok, nie tylko w sezonie!

Jak dobrać asortyment w zależności od wielkości, rodzaju i lokalizacji placówki?

Lody w sezonie wiosenno-letnim to kategoria zdecydowanie impulsowa. Szacuje się, że nawet 80 proc. transakcji jest efektem nagłej decyzji o zakupie. Dlatego jedną z podstaw udanej sprzedaży kategorii jest oferta dopasowana do charakteru sklepu. I tak w najmniejszych placówkach, ale także tych znajdujących się w zagłębiach biurowych, centrach miast i w miejscowościach turystycznych klienci przede wszystkim szukają lodów do natychmiastowej konsumpcji. Z tego powodu warto zadbać o pełen asortyment, a zwłaszcza o dostępność najpopularniejszych wariantów lodów na patyku, w rożku, kanapek lodowych czy lodów w kubeczkach, a także lodów dla dzieci.

W sklepach większych oraz zlokalizowanych na osiedlach warto mieć w asortymencie również lody familijne, do skonsumowania w domu – duże opakowanie umożliwia podział lodów pomiędzy członków rodziny czy gości. Pamiętajmy przy tym, że klienci kupujący duże opakowania mogą szukać dodatków, które wzbogacą smak lodowych deserów, takich jak polewa do lodów, owoce, bita śmietana czy różnego rodzaju słodkie posypki. Odpowiednia ekspozycja w sąsiedztwie zamrażarki takich produktów pracuje na zwiększenie wartości koszyka zakupów. W sklepach wielkopowierzchniowych obok lodów familijnych są eksponowane nawet szklane pucharki czy długie deserowe łyżeczki. Warto też – szczególnie latem – zadbać o dostępność toreb izotermicznych.

Jaki powinien być stosunek oferty impulsowej do familijnej?

Im mniejszy sklep, tym większy udział w sprzedaży lodów impulsowych. I odwrotnie – im większy sklep, tym na znaczeniu bardziej zyskują lody familijne. Jednak niezależnie od powierzchni placówki w handlu małoformatowym najbardziej pożądane są lody impulsowe. Właśnie tych lodów powinno być w zamrażarce najwięcej, gdyż z roku na rok stają się bardziej popularne.

Jak eksponować poszczególne rodzaje lodów?

Ważne, aby sprzedawcy umieszczali sprzęt ekspozycyjny (zamrażarki) oraz dostępne materiały informacyjne, takie jak cenniki, plansze, standy itd., w dobrze widocznych i łatwo dostępnych dla klientów miejscach.

Należy oczywiście zadbać też o ciekawą i przyciągającą uwagę ekspozycję produktów. Jeśli asortyment danej marki i lodów danego rodzaju (rożki, na patyku) jest ułożony w sposób przejrzysty, w regularnych rzędach, gdzie łatwo jest dostrzec smak, grafikę i dodatkowe elementy interesujące konsumenta (np. zapis „bez barwników”), wyzwala to ogólny pozytywny odbiór produktu i często powoduje podjęcie decyzji o zakupie. Powyższe czynniki pomagają w sprzedaży lodów impulsowych, których w zamrażarkach jest bardzo dużo i często produkty te „zlewają” się z innymi. Dla zachowania porządku wewnątrz zamrażarki warto wyróżnić osobne sekcje dla lodów na patyku, lodów w rożku oraz pozostałych form lodów impulsowych. Z uwagi na strukturę sprzedaży lodów impulsowych najwięcej miejsca powinny zajmować warianty na patyku i w rożku, a pozostałe formaty odpowiednio mniej.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.