13.10.2020/11:15

Adam Manikowski, Żabka Polska: Smart city to duży ekosystem, w którym każdemu ma żyć się lepiej

– Koncepcja smart city jest koncepcją kluczową w rozwoju Żabki. Kilka tysięcy naszych sklepów jest zlokalizowanych w centrach miast, przy dworcach czy metrze oraz na nowych osiedlach – powiedział podczas debaty „Retail in a smart city” podczas Retail & FMCG Congress 2020 Adam Manikowski, wiceprezes i dyrektor operacyjny sieci Żabka Polska.

Manikowski podkreślił, że sieć wyróżnia trzy obszary w kwestii inteligentnego miasta – równo rozłożony rozwój aglomeracji, należyta uwaga przykładana do ekologii oraz wsparcie rozwoju lokalnych społeczności

Jak wygląda to w praktyce?

– Mamy specjalne narzędzia związane ze sztuczną inteligencją, które dobierają nam lokalizacje. Później dochodzą do tego strategie asortymentowe. Kiedyś klient miał więcej czasu, mógłby załatwiać sprawy w urzędzie w różnych miejscach, teraz chce w jednym lub za pomocą smartfonu tę filozofię przekładamy też na nasze działania. Wiele usług dodatkowych powoduje, że Żabka staje się częścią ekosystemu smart city - klient nie tylko zrobi tu zakupy, ale załatwi też wiele dodatkowych rzeczy – powiedział Manikowski.

Dodał, że w kontekście ekologii, nie będzie zrównoważonego rozwoju smart city, jeśli nie będzie działań ekologicznych. Sieć już w zeszłym roku wprowadziła torby wielorazowego użytku oraz w pełni degradowalne kubki do kawy oraz butelki wody marki własnej, które w 100 proc. pochodzą z recyklingu. 

Adam Manikowski dodał jednocześnie, że na kwestę smart city należy patrzeć szerzej - również z perspektywy logistyki i łańcucha dostaw.

– Zaczęliśmy skromnie o jednego samochodu elektrycznego w Poznaniu, teraz budujemy całą flotę w Poznaniu i Warszawie, mocno w to inwestujemy bo tam są uwarunkowania najbardziej sprzyjające, by wdrożyć tego typu rozwiązania. W tych miastach mając w pełni elektryczne samochody możemy korzystać z bus pasów, dostarczać towary szybciej, na czas. Zainwestowaliśmy w stacje do ładowania samochodów elektrycznych w naszych centrach logistycznych np. w Nadarzynie – powiedział wiceprezes Żabki.

Dodał, że sieć dużo zainwestowała też w cały system zarządzania transportem.

– Już 24 godziny po złożeniu zamówienia franczyzobiorca dokładnie wie o której godzinie przyjedzie dostawa, z jaką liczbą palet i jest w stanie się przygotować na zasadzie takiej, jak chociażby w aplikacji Ubera – franczyzobiorca widzi , 0gdzie jest samochód. To system, który też pozwala zoptymalizować trasy – powiedział Manikowski.

Partnerzy Retail & FMCG Congress Poland & CEE (wiadomoscihandlowe.pl)

 

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także