20.10.2020/16:09

Alibaba reaguje na zmieniające się warunki handlowe w dobie pandemii

Prezes Alibaba Group, Michael Evans opowiedział o działaniach chińskiego marketpace w odpowiedzi  na Covid-19 oraz o tym, jak pandemia zmieniła krajobraz handlu detalicznego zarówno w perspektywie krótko-, jak i długoterminowej. Analitycy serwisu retailanalysis.igd.com przedstawili niektóre z najważniejszych informacji.

Alibaba dostosowuje biznes, aby odpowiedzieć na wyzwania związane z pandemią. Wśród wyzwać jest pomoc konsumentom w korzystaniu ze sprzedaży detalicznej offline lub online, w zależności od nasilenia pandemii w miejscu ich zamieszkania. W okresie od lutego 2020 platforma Alibaba miała 11 mln detalistów, z których wielu nie było w stanie poradzić sobie ze zmianą warunków handlowych.

Alibaba zmniejszył prowizje za pośrednictwem Ant Financial i zaoferował pomoc w zakresie wykorzystania narzędzi cyfrowych. Pandemia przyspieszyła cyfryzację całego łańcucha sprzedaży on-line. Jednak tradycyjna sprzedaż detaliczna nadal pozostaje ważna, ponieważ nadal stanowi około 80 proc. całkowitej sprzedaży detalicznej w Chinach. 
Jak czytamy w serwisie retailanalysis.igd.com, strategia Alibaba pomogła kupcom i konsumentom w czasie pandemii.  Jeśli sklep fizyczny został zamknięty, detaliści za pośrednictwem tej platformy nadal będą mogli handlować, co zapewnia konsumentom wygodę. Produktywność i wydajność handlowców wzrosła o około 20-30 proc. dzięki e- sprzedaży detalicznej.

Jakie były główne trendy lub zmiany w zachowaniu sprzedawców i konsumentów?

W trudnych warunkach ekonomicznych pojawiają się ogólne trendy, takie jak poszukiwanie wartości przez konsumentów. Przejrzystość cen online oznacza jednak, że konsumenci mają więcej możliwości oceny konkurencyjnych produktów. Doprowadziło to do częstszych zmian, odkrywania nowych marek lub opakowań. Dostępność oferty również była ważnym czynnikiem. Wszystko to oznacza przerwanie lojalności.

Sprzedawcy naprawdę dostrzegają wartość nowego handlu detalicznego i cyfryzacji, np. transmisje na żywo, krótkie filmy i grywalizację. Budowanie marki w Chinach pozostaje kluczowe. Wielu sprzedawców analizuje historie sukcesu, wykorzystując elementy do stworzenia własnej podstawowej strategii sprzedaży. Konsumenci szukają bardziej wciągającego i ciekawszego sposobu robienia zakupów i interakcji z markami.

Zmieniający się styl życia, większy nacisk na opiekę zdrowotną, zdrową żywność, artykuły spożywcze, świeże produkty, popyt na sprzęt sportowy w domu itp. - wszystko to są reakcjami człowieka na pandemię  iw dużej mierze są zgodne z dostosowaniem się do zaleceń pozostania w domu.

Covid-19 odblokował kategorie, które w przeszłości były trudne do digitalizacji. Dwa sektory i kategorie najtrudniejsze do zdigitalizowania: żywność i towary luksusowe. 
Branża spożywcza: obecnie 65-75 proc. transakcji odbywa się online. Liczba ta wzrosła z 60 proc. przed pandemią. Zaobserwowano także wzrost liczby starszych osób składających zamówienia online.

Wcześniej istniały obawy co do tego, co stanie się z dostawą, jak zintegrować Alipay, ale starsze pokolenie staje się bardziej świadome cyfrowo. Jak podaje retailanalysis.igd.com, obecnie na platformie Alibaba wystawionych jest 200 marek luksusowych. Marki od dawna niepokoiły się problemami z podróbkami i prawami własności intelektualnej, ale Alibaba prowadzi aktywne działania, aby chronić firmy handlujące za pomocą tej platformy.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także