02.09.2020/10:30

Amazon otwiera pierwszy dark store spożywczej sieci Whole Foods. Zobacz zdjęcia

Zaledwie kilka dni po rynkowym debiucie nowego konceptu sklepowego Amazon Fresh, firma Jeffa Bezosa uruchomiła w nowojorskim Brooklynie pierwszą placówkę sieci Whole Foods reklamowaną jako "wyłącznie internetową", bez możliwości wejścia dla klientów.

W praktyce będzie to zatem tzw. dark store, czyli miejsce służące do kompletowania e-zamówień, z którego produkty wysyłane są do klientów. To pierwsza tego rodzaju placówka pod szyldem Whole Foods, przejętym przez Amazona za 13,7 mld dolarów w 2017 r.

Amazon zdradza, że prace nad formatem dark store rozpoczęły się ponad rok temu. Firma zapewnia, że nowy model sklepowy pozwoli na obsłużenie większej liczby klientów i ma być odpowiedzią na rosnący popyt na internetowe zamówienia żywności. Tempo rozwoju rynku e-grocery było wysokie jeszcze przed pandemią COVID-19, która dodatkowo napędziła sprzedaż produktów spożywczych online.

W drugim kwartale 2020 r. sprzedaż żywności przez internet przez Amazona była trzykrotnie wyższa niż rok wcześniej. Firma ocenia, że konieczność zwiększenia możliwości dostaw produktów spożywczych do domów "nigdy nie była ważniejsza" niż obecnie. Amazon tylko w okresie od kwietnia do czerwca zwiększył przepustowość w tym zakresie o ponad 160 proc.

Aktualnie na spożywczy biznes amerykańskiego koncernu składa się ponad 500 sklepów Whole Foods, 10 placówek Amazon Go, testowy, nieco większy sklep Go Grocery, a także jeden punkt Amazon Fresh.

Subskrybenci oferowanej w USA usługi Amazon Prime mogą korzystać z dostawy produktów spożywczych w ciągu dwóch godzin od chwili złożenia zamówienia przez internet. Dostawy w tym modelu dostępne są w ponad 2 tys. amerykańskich miast.

W Polsce format tzw. dark store jest praktycznie nieznany. Pojedyncze placówki tego typu otwarte zostały przez sieć Carrefour w Warszawie i Krakowie, przy hipermarketach detalisty. Podobne "magazyny spożywcze" dedykowane zakupom internetowym próbował uruchamiać w Warszawie start-up Lisek, obiecujący dostawę produktów w ciągu 10 minut od e-zamówienia. Jednak w marcu 2020 r., na początku pandemii, działalność Liska została zawieszona.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także