20.11.2020/17:15

Czy Amazon także w Polsce zdominuje handel detaliczny i hurtowy? [ANALIZA INQUIRY]

Amazon ma w Polsce niską znajomość marki i oferty, niezbyt mocny wizerunek, jest dopiero na 16. miejscu pod względem liczby odwiedzin. Ale…

Amazon na wielu rynkach jest dominującą siłą i to nie tylko w e-commerce, ale w całym handlu. Tak jest np. w Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii. Na brytyjskim rynku firma ma najbardziej wyraźną przewagę – w Amazonie kupuje tam 70% klientów (na drugim miejscu jest eBay, na trzecim – pierwsza stacjonarna placówka – drogeria Boots). 

Czy również w Polsce Amazon zdominuje handel? – na to pytanie próbowała znaleźć odpowiedź Agnieszka Górnicka, prezes zarządu Inquiry, podczas Retail&FMCG Congress 2020. Ekspertka posłużyła się w tym celu przykładem Australii, gdzie Amazon wszedł trzy lata temu.

– Firma weszła tam na dojrzały już rynek e-commerce. Australijczycy całkiem dużo w internecie kupowali, na platformach chińskich i rodzimych. Tymczasem w przededniu wejścia Amazona na australijski rynek, w mediach pojawiła się panika. Tytuły prasowe krzyczały, że Amazon rozwałkuje australijski handel – mówi Agnieszka Górnicka.

Retail Doctor Group (partnerska firma Inquiry) przeprowadziła wówczas w Australii badania zarówno wśród konsumentów jak i detalistów. Okazało się, że 100% konsumentów znało markę Amazon jeszcze przed wejściem, 1/3 miała już wcześniej doświadczenia z firmą, bo zamawiała ze strony amerykańskiej, a 2/3 australijskich konsumentów deklarowało, że zamierzają kupować na Amazon, zamiast tam, gdzie kupowali wcześniej.

– Panika była widoczna również w handlu, praktycznie wszyscy detaliści spodziewali się zmniejszenia obrotów. Oczekiwali także zmniejszenia liczby klientów. Amazon wszedł na rynek pod koniec 2017 roku, w tym samym czasie rozpoczął się pomiar dla marki Amazon w badaniu Brandindex. Zaczęło się na poziomie 10%, a rok 2018 skończył się na poziomie nieco powyżej 10%. Rok 2019 przyniósł przyspieszenie, ale też niezbyt spektakularne, i dopiero pandemia spowodowała, że Amazon na australijskim rynku zaczął przyspieszać. Widać więc, że katastroficzny scenariusz się nie z iścił. Australijscy detaliści zaobserwowali wpływ Amazona na ich biznes – ale taką opinię wyraził tylko co siódmy z nich – mówi Agnieszka Górnicka. 

Czytaj więcej na następnej stronie ...

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także