05.09.2018/13:51

Amazon Polska grozi dziennikarce pozwem po krytycznych tekstach

Amazon Polska twierdzi, że artykuły Adriany Rozwadowskiej opublikowane na temat koncernu w "Gazecie Wyborczej" naruszają dobra osobiste firmy. Dyrektor generalny polskiego oddziału Amazona Rodrigo Zapata zagroził dziennikarce, że jeżeli nie zaprzestanie publikacji, to zmuszony będzie "przekazać tę sprawę prawnikom i dochodzić swoich praw na drodze sądowej".

Dziennikarka "GW" o swoich perypetiach z Amazonem poinformowała we wpisie opublikowanym w mediach społecznościowych. Adriana Rozwadowska napisała, iż otrzymała pismo od Zapaty po swoim niedawnym tekście pt. "Oczekują maksimum, dają minimum. Dlaczego mam obsesję na punkcie Amazona, Ubera, Ryanaira?". - Napisałam go m.in. dla zarządzających polskim Amazonem, którzy zarzucili mi "krucjatę przeciwko Amazonowi" - podkreśla dziennikarka.

Jak wyjaśnia Rozwadowska, w tekście starała się "rzeczowo i przystępnie" wyjaśnić, dlaczego zainteresowała się wspomnianymi firmami. - To ponadnarodowe korporacje, które wpływają na nasze życie na równi z państwami, w których żyjemy - tłumaczy. W artykule znalazły się informacje o zagrożeniach dla pracowników wynikających z modelu operacyjnego Amazona. Rozwadowska skrytykowała także właściciela i prezesa Amazona, Jeffa Bezosa, za to że jego firma nie zapłaciła w minionym roku w USA jakiegokolwiek podatku dochodowego, a w Wielkiej Brytanii zapłaciła niemal dwa razy mniej niż wcześniej - podczas gdy zysk Amazona wzrósł trzykrotnie.

Dziennikarka poinformowała, że - najprawdopodobniej w reakcji na wspomniany tekst - do redakcji "Gazety Wyborczej" wpłynęło we wtorek pismo od Rodrigo Zapaty. - Nie jest to sprostowanie, ale wyliczenie niektórych moich tekstów o Amazonie i wielokrotne nazwanie ich "stronniczymi" czy "nierzetelnymi" - opowiada Rozwadowska.

W liście od dyrektora generalnego Amazon Polska napisano też: "Podobnie rzecz ma się z szeregiem wypowiedzi red. Adriany Rozwadowskiej umieszczanych na jej oficjalnym profilu Facebook. Biorąc pod uwagę częstotliwość publikacji na temat Amazon powielających te same nierzetelne i nieprawdziwe informacje oraz brak reakcji na próbę ich sprostowania przez Amazon można odnieść wrażenie, że mamy do czynienia z kampanią celowo godzącą w nasz wizerunek".

Rozwadowska twierdzi, że - wbrew temu co napisał Zapata - żadnych prób sprostowania informacji opublikowanych w artykułach "GW" nie było.

Jak zauważa dziennikarka, w liście do "GW" szef polskiego Amazona wspomniał jej artykuł "Oczekują maksimum, dają minimum". - Zapata stwierdza że powtarzam w nim "nieprawdziwe i nierzetelne informacje", a powtarzałam m.in. za The Economist, BBC, New York Times - tłumaczy Rozwadowska.

- Amazon nie chce prostować więc faktów, ale wymowę moich tekstów i dobór źródeł. Mimo to zapewnia: "Szanujemy niezależność dziennikarską i jesteśmy otwarci na merytoryczną krytykę. Musi ona jednak być rzetelna, rzeczowa, prawdziwa, a jej forma - adekwatna do stawianych zarzutów. Dotychczasowe publikacje red. Adriany Rozwadowskiej nie spełniają tych kryteriów i naruszają dobra osobiste Amazon. Uprzejmie prosimy o zaprzestanie tych działań. W przeciwnym razie zmuszeni przekazać tę sprawę prawnikom i dochodzić swoich praw na drodze sądowej".

Dodaj komentarz

2 komentarze

  • Stefan Burczymucha 29.12.2018

    Ja w tym gównie zakupów nie robię i nie mam zamiaru.

  • ? 05.09.2018

    a jakoś JMD Polska i wpływem ich flagowego konceptu Biedronka na dewastacje rodzimego rynku detalicznego i pracę ponad siły personelu na sklepach nikt się nie zainteresował? widać kto kupuje reklamy, a kto nie

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.