30.03.2018/14:44

Auchan przyszłości. Polska ważna w strategii handlowego giganta?

Sieć Auchan wdraża program "Vision 2025". Jego celem jest cyfrowa transformacja biznesu oraz wzmocnienie działalności na rynkach międzynarodowych. Jednym z beneficjentów tych ruchów może być Polska.

Sieć Auchan jest dziś obecna w 14 krajach na całym świecie. Głównym rynkiem pozostaje Francja - tu, według danych Planet Retail, łączne przychody ze sprzedaży przekraczają 20 mld euro rocznie. Drugie miejsce zajmują Chiny - 16,7 mld euro. Polska jest piątym pod względem znaczenia krajem z przychodami na poziomie 2,7 mld euro.

Mimo, że perspektywy wzrostu znaczenia Polski na tle innych krajów dla Auchan są niewielkie (w Hiszpanii, czwartym kraju pod względem przychodów firmy, wynoszą one 5,3 mld euro), sieć widzi w naszym kraju olbrzymi potencjał. Przykładem może być uruchomienie sprzedaży internetowej, co wpisuje się w proces "phygital" - czyli równoczesnego rozwoju e-commerce wraz z siecią sprzedaży tradycyjnej. Korzystne dla Polski mogą być także inne pomysły, stale wdrażane przez Auchan.

Francuska sieć, podobnie jak inne, duże sieci hipermarketów, rozpoczęła proces wzmacniania mniejszych formatów sklepowych. Pokazują to prognozy Planet Retail - w 2017 roku za przychody firmy w 85,4 proc. odpowiadały hipermarkety, w 11 proc. małe i średnie formaty a w 3 proc. sprzedaż online. W 2022 roku proporcje ulegną zmianie - hipermarkety będą stanowiły już 81,6 proc. przychodów firmy, a mniejsze formaty 13 proc. E-commerce wzrośnie do 4 proc.

Nacisk na mniejsze formaty jest widoczny m.in. przez ostatnie decyzji sieci w Polsce. To m.in. rozwój sieci Moje Auchan. Pierwszy sklep wystartował pod koniec 2017 roku pod Warszawą. Kolejne otwarcie przygotowano na początek marca - również w stolicy. Jak zapewniają przedstawiciele firmy, Moje Auchan to „innowacyjny sklep osiedlowy, który odmieni życie klientów wraz z aplikacją mobilną Auchan i usługą “Zamów w internecie- odbierz w sklepie”.

Ekspansję sieci w Polsce w format convenience traktować należy nie tylko jako element rozszerzenia multichannelowej strategii Auchan o kolejny segment rynku. Sklepy Moje Auchan równocześnie wpisują się w pomysł ujednolicenia szyldów w ramach całej grupy i skupienia ich wokół parasolowej marki Auchan.

Druga decyzja, która świadczy o poważnym traktowaniu polskiego rynku przez Auchan, to uruchomienie specjalnej aplikacji mobilnej. Polska jest drugim po Francji rynkiem, gdzie wdrożono ten projekt. Za pomocą aplikacji można m.in. korzystać ze specjalnych zniżek, przeglądać gazetki reklamowe, sprawdzać godziny otwarcia i dojazd do sklepów, a także "korzystać z praktycznych porad, smacznych przepisów i inspiracji".

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.