22.02.2022/09:10

Automatyczne systemy mechandisingowe – idealne rozwiązania dla sklepów bezobsługowych!

Automatyzacja obejmuje coraz więcej dziedzin życia, nic więc dziwnego, że również w handlu detalicznym zautomatyzowane rozwiązania zyskują na znaczeniu.

Koszty pracy są jednym z największych wydatków, jakie musi ponieść każda firma. W handlu detalicznym wynoszą one średnio około 10%-20% całkowitego przychodu - w większości przypadków jest to nawet więcej niż koszt posiadania zapasów w magazynie. Dużo czasu pracy poświęca się na utrzymanie porządku na półkach, w supermarketach jest to około 40-45%** godzin pracy. Nie tylko w Polsce, ale i w handlu detalicznym na całym świecie mamy do czynienia z podobnymi wyzwaniami:

  • Obniżenie kosztów pracy i zwiększenie sprzedaży
  • Rosnące płace minimalne i jednocześnie spadek wydajności pracowników
  • Nieduże obroty oraz niskie marże
  • Wzrost sprzedaży on-line

 

Skuteczny merchandising produktów jest niezbędny do rozwiązania tych problemów. Instalacje w sklepach pokazują, że systemy HL nie tylko pomagają oszczędzić czas pracy pracowników, ale także przyczyniają się do zwiększenia sprzedaży nawet o 12%. Najczęstsze wyzwania związane z wydajnością operacyjną są rozwiązywane poprzez automatyczne ustawianie produktów na brzegu półki, skracanie czasu potrzebnego na uzupełnianie braków, łatwe zmiany planogramów czy szybkie aktualizacje cen. Wieloletnie doświadczenie w obszarze merchandisingu sklepowego pozwoliło firmie HL na stworzenie systemów popychających, grawitacyjnych i typu pull-up, które mogą być stosowane na półkach, w chłodniach i mroźniach w różnych kategoriach.

Oto krótki film przedstawiający bezobsługowy sklep w Sztokhomie, gdzie półki zostały wyposażone w systemy HL Display takie jak: Next™ Multivo™, Multivo™ Max. Obejrzyj i przekonaj się jak proste może być zarządzanie asortymentem, bez angażowania personelu.

Jednym z rozwiązań popychających dzięki któremu codzienna praca staje się szybsza i łatwiejsza jest Multivo Max™. Multivo Max™ to metalowy tray z popychaczami, który pozwala na automatyczne przesuwanie produktów na przód półki, co ma ogromne znaczenie dla wzrostu sprzedaży. Badania pokazały, że dzięki zastosowaniu tego rozwiązania sprzedaż impulsowa wzrasta o około 15‑20%* ze względu na fakt, że produkty znajdują się tuż przy krawędzi półki. Co równie ważne, system pozwala zmniejszyć ilość odpadów, poprzez wykorzystanie zasady FIFO (ang. first in, first out - umieszczanie produktów z dłuższym terminem przydatności za tymi z krótszą datą ważności). Niewątpliwą zaletą są regulowane ścianki boczne, które pozwalają na dostosowanie systemu do szerokości różnych formatów opakowań. System może być wykorzystany w lodówkach, gdzie doskonale sprawdza się przy produktach takich jak paczkowane dania gotowe, plastrowane wędliny, sery czy sałaty w torebkach.

System Multivo Max™ na dziale sałat (fot. materiał partnera)

Kolejnym rozwiązaniem, tym razem grawitacyjnym, generującym oszczędność czasu pracy i kosztów jest system Roller Track™. Jest to rozwiązanie pozwalające na automatyczny ’face’ng’ produktów na półce. Składa się z rolek, które powodują, iż produkty automatycznie przesuwają się w stronę przedniej krawędzi półki, co pozwala na stworzenie wrażenia zawsze pełnej i atrakcyjnie zaopatrzonej przestrzeni. Produkty przez cały czas pozostają widoczne, a kupujący w łatwy i szybki sposób są w stanie dokonać wyboru. Grawitacyjne frontowanie produktów pomaga zachować widoczność asortymentu, a w razie braków towarowych pozwala na ich szybkie wykrycie. Jeśli chodzi o uzupełnianie towaru to można to robić od frontu lub od tyłu, co znacząco ogranicza czas i koszty pracy.

Testy wykazały, że zautomatyzowanie procesu ustawiania produktów na froncie półki pozwala zaoszczędzić do 39% czasu pracy pracowników – podsumowuje Rafał Lewandowski, Commercial Director HL Display Polska.

System jest łatwy w instalacji, obsłudze i utrzymaniu w czystości. Sprawdza się w przypadku wielu kategorii produktowych, takich jak: napoje, nabiał, alkohole, artykuły gospodarstwa domowego czy kosmetyki.

System Roller Track™ na dziale produktów mlecznych (fot. materiał partnera)

Innym sprawdzonym i efektywnym rozwiązaniem, typu pull-up, które funkcjonuje w setkach tysięcy sklepów na całym świecie jest system FACER™. Dzięki systemowi w mgnieniu oka można stworzyć schludną ekspozycję i odciążyć personel poprzez zautomatyzowanie powtarzających się zadań. W konsekwencji, personel sklepu może poświęcić swój czas na to, co istotne, koncentrując się na obsłudze klienta i tworzeniu lepszych doświadczeń zakupowych. To proste, wygodne oraz skuteczne rozwiązanie. System jest umieszczany bezpośrednio na półce, a ramki są regulowane pod względem szerokości przez proste rozsunięcie. Chcąc uporządkować produkty, wystarczy unieść ramkę zza listwy, pociągnąć ją do przodu, przeciągając produkty do przodu półki i wsunąć ramkę z powrotem na miejsce za przednią listwę. Dzięki temu jednym płynnym ruchem ręki pracownik sklepu może przesunąć cały rząd butelek lub innych opakowań na przód półki sklepowej. Kluczowymi korzyściami systemu FACER™ są ogromne oszczędności czasu pracy personelu, mniejsze ryzyko przepełnienia i uszkodzenia produktów, łatwiejsze uzupełnianie i utrzymanie produktów w linii prostej.

System Facer™ na dziale alkoholi (fot. materiał partnera)

Coraz częściej sklepy bezobsługowe w Polsce i w Europie wyposażane są w systemy HL Display, które wspomagają sprzedaż produktów oraz są istotnym narzędziem w utrzymaniu ładu i porządku na półkach. Kluczem do przetrwania w nowych warunkach rynkowych jest strategiczne podejście do poprawy efektywności. Sieciom może w tym pomóc wykorzystanie nowoczesnych technologii, takich jak automatyzacja pracochłonnych, rutynowych zadań pracowników, która wpłynie na optymalizację wydatków i zwiększenie zysków.

-----------------------------------------

O HL Display

HL Display oferuje swoim klientom szerokie portfolio gotowych narzędzi do komunikacji wewnątrzsklepowej oraz rozwiązań merchandisingowych. Tworzy również indywidualne projekty i usługi mające na celu poprawę doświadczenia zakupowego przy jednoczesnym zwiększeniu efektywności kosztowej i dbałości o środowisko naturalne. Firma powstała w 1954 roku. W ciągu blisko 70 lat działalności stała się światowym liderem w obszarze merchandisingu sklepowego i rozwiązań komunikacyjnych. Rozwiązania przedsiębiorstwa, które jest obecne w ponad 70 krajach można znaleźć w 295 tys. placówek detalicznych na całym świecie.

* Instalacje w sklepach w kilku krajach, takich jak Niemcy, Austria, Wielka Brytania i Szwajcaria, 2019-2021.
** Badania i benchmarking Oliver Wyman 2018.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także