21.02.2017/20:06

Aż 5 proc. Polaków nie zje żadnego pączka w Tłusty Czwartek

75 proc. Polaków je ciastka przeciętnie raz w miesiącu, tylko 15 proc. naszych rodaków spożywa je 2-3 razy w tygodniu. Jednak w tłusty czwartek pączki jedzą niemal wszyscy Polacy - wynika z raportu GFK Polonia „Polska na widelcu. Zwyczaje żywieniowe Polaków 2016”.

Jedna piąta respondentów deklaruje, iż w tłusty czwartek je tylko po jednym pączku. Kolejne 38 proc. deklaruje już spożycie tego dnia 2 pączków, natomiast do zjadania 3 lub więcej pączków przyznaje się 37 proc. Tylko 5 proc. respondentów nie je tego dnia żadnego pączka.

37 proc. konsumentów kupuje pączki w cukierniach, tyle samo kupuje je w sklepach spożywczych, a 15 proc. robi je sama w domu.

Kiedyś popularny zwyczaj fundowania pracownikom pączków w tłusty czwartek, obecnie przetrwał tylko w 21 proc. firm. 66 proc. przedsiębiorstw nie kupuje swoim pracownikom tego dnia pączków.

Z danych Panelu Gospodarstw Domowych GfK wynika, iż obecnie rynek ciast i wyrobów cukierniczych w Polsce jest wart 3,6 mld zł. W tej kategorii mieszczą się: produkty pakowane i na wagę, czyli ciasta (strucle, ciasta drożdżowe, rolady, babki itp.); produkty cukiernicze słodkie, czyli pączki, faworki, bułeczki mleczne, bułeczki maślane, drożdżówki, jagodzianki, bajaderki, ciastka francuskie, figurki z ciasta (baranki, mikołaje), rożki francuskie, korpusy babeczek, rogale maślane i mleczne, chałki, kruche babeczki, croissanty; spody do tortów, gofry; ciasta i ciastka chłodzone, czyli ciasta francuskie do wypieku, torty, ciasta, kremówki, ptysie z kremem, tarty, napoleonki, rolady z kremem, eklerki, itp. Analizowana kategoria nie zawiera bajgli, babeczek typu muffinki, magdalenki oraz mrożonych ciast lub ciastek.

W 2016 roku polskie gospodarstwa domowe kupiły ponad 203 tys. ton produktów z tej kategorii. Przeciętne polskie gospodarstwo domowe kupiło w tym czasie około 15 kg produktów z tej kategorii, wydając na ten cel średnio 274 zł i dokonując średnio 43 aktów zakupowych. W całej kategorii 86 proc. sprzedaży ilościowej stanowiły produkty sprzedawane luzem, a 14 proc. produkty pakowane. W ujęciu wolumenowym produkty pakowane odnotowały wzrost o 7,4 proc. w stosunku do poprzedniego roku.

W 2016 roku około 10 proc. całego wolumenu kategorii zostało zakupione w promocji. Średnia cena za kg produktów objętych promocją była o 16 proc. niższa niż cena produktów w pełnej cenie.

Biorąc pod uwagę miejsca zakupu i kanały sprzedaży, kategoria ciast i wyrobów cukierniczych kupowana była głównie w handlu tradycyjnym, czyli w sklepach spożywczych, wielobranżowych, w których gospodarstwa domowe zakupiły aż 64 proc. całego wolumenu kategorii. W przypadku produktów pakowanych najważniejszym kanałem zakupu były dyskonty.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.