Bez dobrej opinii nie pojedziesz
Zgodnie z ogólnounijnymi przepisami przewoźnicy muszą zatrudniać zarządzającego transportem (menadżera floty), który będzie posiadał kompetencje zawodowe i tzw. „dobrą reputację”. Wymóg budzi kontrowersje, gdyż jego niespełnienie może spowodować zamknięcie firmy transportowej. Może tak się stać m.in. w wyniku naruszenia prawa handlowego czy upadłościowego lub wskutek złamania przepisów przez kierowców firmy. Przekroczenie o 25 proc. sześcio‑ lub czternastodniowych okresów prowadzenia pojazdów, złamanie przepisów co do długości kierowania i odpoczynku w rozliczeniu dziennym, jak również brak tachografu czy ogranicznika prędkości, może skutkować nawet odebraniem licencji – strata zezwolenia nastąpi, jeśli dwukrotnie nałożone zostaną kary administracyjne za tego typu przewinienia.
Nowe rozporządzenie wprowadza także zmiany dotyczące kontrolowania kapitału firmy. Wcześniejsze przepisy ustalały, że przedsiębiorstwa transportowe muszą składać roczne sprawozdania finansowe. Aktualnie obowiązujące normy mówią, że „przedsiębiorca musi być w stanie w każdym momencie roku finansowego spełnić swoje zobowiązania finansowe”. Aby to zrobić, potrzebne jest poświadczenie audytora lub gwarancja bankowa czy ubezpieczenie.
(HUW)
Wiadomości Handlowe, Nr 3 (123) Marzec 2013
5