03.07.2020/11:35

Bezpieczeństwo na nowo definiuje trend convenience w handlu spożywczym

Sklepy stacjonarne, które chcą zyskać zaufanie klientów, muszą zadbać o najwyższe standardy bezpieczeństwa i zapewnić szybką, bezinwazyjną obsługę. Konsumenci oczekują m.in. ograniczenia do minimum kontaktów z personelem i innymi klientami. W innym przypadku część z nich może na dobre przenieść się do esklepów.

Z najnowszego raportu instytutu GfK Polonia pt. „Wpływ COVID -19 na rynek FMCG” wynika, że bezpieczeństwo robienia zakupów stało się najważniejsze dla zdecydowanej większości Polaków. Aż 81 proc. konsumentów wybiera taki sklep, w którym ryzyko kontaktu z innymi klientami jest jak najmniejsze. Z kolei dla 73 proc. badanych istotne jest ograniczenie do minimum kontaktu personelu sklepu z produktami, np. w trakcie ich układania na półce. Równie istotnymi kryteriami zakupowymi okazały się m.in. data przydatności do spożycia (89 proc. wskazań), hermetyczne opakowanie (80 proc.) oraz możliwość zamrożenia produktu (74 proc.).

–­ Wyniki badania jasno pokazują, że w dzisiejszych realiach użyteczność produktów jest stawiana na równi z możliwością ich bezpiecznego nabycia. Tym samym to właśnie bezpieczeństwo staje się nową definicją trendu convenience, czyli wygody. O tym czy pójdziemy do sklepu i czy będziemy do niego chętnie wracać w ogromnej mierze decyduje dziś poczucie bezpieczeństwa i komfortu – wyjaśnia Szymon Mordasiewicz, dyrektor komercyjny Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Podkreśla, że jak dotychczas sieci handlowe zdają egzamin z bezpieczeństwa na piątkę. Zdecydowana większość konsumentów pozytywnie lub bardzo pozytywnie ocenia poziom przygotowania placówek handlowych do obsługi klientów w czasie pandemii. Najwięcej pozytywnych wskazań w tym aspekcie otrzymały Kaufand (74 proc.) oraz Lidl i Biedronka (po 73 proc.), minimalnie wyprzedzając resztę konkurentów.

Już teraz bezpieczna alternatywa dla wielu Polaków staje się prężnie rozwijający się e -handel, którego wartość w pierwszym kwartale br. urosła aż o 30 proc. rok do roku. W tym samym okresie sprzedaż FMCG w sklepach stacjonarnych zwiększyła się o 9,5 proc. Wiele wskazuje na to, że ten trend będzie kontynuowany. Badanie GfK Polonia pokazuje bowiem, że aż 23 proc. konsumentów planuje w najbliższych tygodniach zwiększyć częstotliwość robienia zakupów FMCG przez internet.

–­ W ciągu zaledwie ­roku liczba gospodarstw domowych, które przynajmniej raz zdecydowały się na zrobienie zakupów spożywczych online, wzrosła aż o 1,2 ­mln. A potencjał do dalszego wzrostu jest ogromny, ponieważ 76 proc. gospodarstw wciąż nie kupuje żywności i kosmetyków za pośrednictwem internetu. Jako konsumenci coraz częściej przekonujemy się jednak, że zakupy online mogą być tak samo przyjemne jak stacjonarne, a do tego bezpieczne i bardzo komfortowe. Produkty przywożone są bowiem pod same drzwi i nie wymagają nawet wychodzenia z domu. Dla wielu ten argument, może być równie ważny lub nawet ważniejszy niż dostępność ulubionej marki lub niższa cena – podkreśla Artur Czajka z GfK Polonia.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.