10.08.2018/13:55

Biedronka i Lidl pokonały Rosjan? Sieć Svetofor rezygnuje z ekspansji w Polsce

Zdaniem Pawła Musiała podstawowym problemem dla sieci Svetofor, która planuje wejście do Polski, będzie to, iż polski rynek detaliczny jest jednym z najbardziej konkurencyjnych w Europie. To zupełnie inaczej niż w Rosji, gdzie rynek jest jednym z najmniej konkurencyjnych i gdzie działa się znacznie łatwiej, a konsument ma mniejsze wymagania. Oznacza to, że hard dyskontowy model biznesowy sieci Svetofor trudno będzie w sposób bezpośredni przenieść do Polski, czy nawet do Rumunii, gdzie konkurencja jest również dość mocna.

Ekspert był zdania, że obecnie w Polsce nie ma miejsca na sieć oferującą - obok niskich cen - niski poziom doświadczenia zakupowego, czy jakości produktów. - Po prostu konsument nie chce tego typu oferty, oczekuje oczywiście niskiej ceny, ale produkt ma być wysokiej jakości, podany w atrakcyjny sposób, a zakupy mają być wygodne. W dodatku, klient oczekuje szerokiej oferty produktów świeżych, której hard dyskonty ze względu na niskokosztowy model biznesowy nie są w stanie zaoferować. To dlatego dyskonty takie jak Biedronka i Lidl rozszerzają ofertę o produkty markowe i lokalne, rozbudowują ofertę produktów świeżych, pracują nad jakością marek własnych, a także modernizują sklepy i pracują bardzo mocno nad customer experience – wskazywał Paweł Musiał.

Ekspert zauważył, że dyskonty w Polsce i Europie przechodzą proces supermarketyzacji i przesuwają się ze swoją ofertą z ceny w kierunku jakości i wygody. Jednak jego zdaniem wcale nie oznacza to, że powstaje nisza dla hard dyskontu, którą mógłby zagospodarować nowy gracz, taki jak np. rosyjski Svetofor.

Co więcej, hard dyskont aby zaoferować niskie ceny, musi mieć odpowiednią skalę i sprzedawać odpowiednio duże wolumeny produktów. To dla nowego gracza na polskim rynku będzie bardzo trudne, szczególnie że firma będzie musiała podpisać umowy z polskimi dostawcami, bo produkty z Rosji nie mają w Polsce dobrej renomy.

- Brak skali do momentu uruchomienia przynajmniej kilkuset sklepów w Polsce, Svetofor nie będzie miał raczej szans na konkurowanie z Biedronką czy Lidlem. To oznacza, że właściciel będzie musiał przynajmniej przez kilka kolejnych lat mocno finansować w rozwój firmy w Polsce. Najbardziej prawdopodobnym scenariuszu właściciel sieci Svetofor, po tym jak nie poradzi sobie na rynku rumuńskim, prawdopodobnie zrezygnuje z próby wejście na rynek polski, a tym bardziej niemiecki – podsumowywał Paweł Musiał.

Svetofor zarządza siecią ponad 800 sklepów na rynku rosyjskim. Operator rozwija się także swoją sieć handlową na Białorusi, w Kazachstanie i Azerbejdżanie.

Zobacz także:
Kim są tajemniczy właściciele sieci dyskontów Svetofor?

Svetofor, rosyjski dyskonter, planuje wejście do Polski! Otworzy sklepy Mere [GALERIA]

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • Ciechan 11.08.2018

    Piszecie o czymś co miało miejsce kilka miesięcy temu.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.