17.08.2020/16:54

Zarządzanie cenami. Biedronka za błędne oznaczanie cen może zapłacić 115 mln zł kary. Czy mogła tego uniknąć?

Zmiany etykiet cenowych są pracochłonnym procesem i często zdarzają się w nim pomyłki wprowadzające klientów w błąd. Marcin Dobek, członek zarządu Pricely, wskazuje jak zarządzać cenami, by ograniczyć ryzyko pomyłek i jednocześnie prowadzić skuteczną politykę cenową.

Kara dla Biedronki za chaotyczne informacje o cenach stanowi 5 proc. zysku wypracowanego przez sieć (zysk za 2019 rok wyniósł 2,29 mld zł). Czy podobnych kar mogą się spodziewać inne sieci handlowe? – Zmiany etykiet cenowych stanowią wyzwanie nie tylko dla Biedronki. Sytuacja nie dotyczy wyłącznie branży spożywczej, a całego handlu. Problem pogłębił się w pierwszych tygodniach epidemii, podczas których wiele sieci podniosło ceny. W wielu sklepach ceny sprzedaży na etykietach są nieaktualne lub ich po prostu brakuje – komentuje Marcin Dobek.

– Sieci dokładnie analizują koszty wymiany etykiet cenowych. Największym wydatkiem są wynagrodzenia. Spróbujmy przyjrzeć się jaki nakład pracy jest potrzebny. Według danych ABR Sesta, średnio w sieci Biedronka w 1 tygodniu są 4 gazetki, a każda gazetka liczy ponad 20 stron. Zakładając, że na każdej stronie są 4 produkty, to mamy do czynienia z 17 tys. zmian etykiet cenowych na promocje w każdej placówce (tylko wprowadzenie ceny promocyjnej, bez zmiany ceny po zakończeniu promocji), czyli w skali roku mówimy 50 mln zmian etykiet w całej sieci Biedronka. Zakładając, że doświadczony pracownik sklepu może zmienić 100 etykiet na godzinę (od kilkudziesięciu nawet do kilkaset etykiet w ciągu godziny pracy) mówimy o 500 tys. godzin pracy w skali roku jedynie na wymianę etykiet cenowych na promocje w sieci Biedronka. Oczywiście warto zaznaczyć, że Biedronka jest jednym z liderów, jeśli chodzi o liczbę gazetek promocyjnych. A przecież są jeszcze zmiany cen regularnych, które w niektórych sieciach są nawet częstsze niż zmiany cen promocyjnych – tłumaczy ekspert.

A jak wyglądają zmiany cen w kanale online? – W kanale online, w zarządzaniu ceną często wykorzystywany jest pricing dynamiczny. Rekomendowana cena sprzedaży może być automatycznie dostosowywana do każdej zmiany w jednym z obszarów np. zmiana ceny zakupu, zmiana ceny u konkurencji, update zależności pomiędzy produktami, zmiana oceny wrażliwości cenowej produktu. Według informacji z Business Amazon wykonuje 2,5 mln zmian cen dziennie, 54 proc. produktów (elektronika) było choć przez chwilę w promocji, zmieniając ceny średnio co dziesięć minut. W przypadku kanału tradycyjnego taka częstotliwość nie jest możliwa. Rozwiązaniem może być wprowadzenie etykiet elektronicznych, jednak wciąż kosztowo jest to inwestycja, która zwraca się dopiero po kilku latach. Większości sieci pozostaje więc zmiana etykiet cenowych przez pracownika. Często personel w sklepach przy obecnym nakładzie pracy, nie jest w stanie wprowadzać kilkuset zmian etykiet cenowych każdego dnia – zaznacza członek zarządu Pricely.

Zwraca przy tym uwagę, że sieci handlowe mając na celu optymalizację marży coraz częściej decydują się na dedykowane narzędzia IT do zarządzania cenami. Narzędzia takie pozwalają zarówno na automatyczną optymalizację cen, jak i na zarządzanie samym procesem wdrożenia zmian cen, przy uwzględnieniu możliwości zasobów ludzkich dostępnych do pracy nad zmianami etykiet.

W ramach przygotowania się do wdrożenia zmian cen warto pamiętać, by:

  • odpowiednio dobrać produkty, które zarządzane będą w sposób dynamiczny oraz takie, w których ruchy cenowe będą odbywały się wg wcześniej ustalonego harmonogramu, z mniejszą częstotliwością (częstotliwość zmian cen dostosowana do roli produktu w asortymencie)
  • dostosowywać zmiany ceny sprzedaży w sytuacji, gdy zmiana ceny zakupu jest wyższa od ustalonego progu np..  5 proc. lub 0,50zł (dotyczy to produktów, których cena jest wyznaczona metodą “marżownika”)
  • drukować etykiety zgodnie z kategoryzacją towarów w sieci handlowej i umiejscowieniem produktów w sklepie
  • powiązać wydruk etykiet ze stanem magazynowym w placówce (często drukowane są etykiety na produkty, które nie są aktywne w placówce, albo ich stan magazynowy równa się 0)
  • opracować proces wymiany etykiet cenowych w placówce (w tym inwentaryzacja etykiet) oraz zaplanować czas na kontrolę etykiet cenowych
  • zakomunikować placówkom planowane zmiany etykiet cenowych
Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także