27.04.2018/08:15

Biurowce to małe miasta. Deweloperzy budują ofertę handlowo-usługową

Colliers International zbadał ok. 300 budynków oraz blisko 200 pracowników. Eksperci sprawdzili m.in. jakie oczekiwania mają pracownicy względem infrastruktury handlowo-usługowej w miejscu swojego zatrudnienia oraz na co mogą liczyć obecnie.

W około 500 nowoczesnych biurowcach Warszawy pracuje dziś ponad pół miliona osób, spędzając w nich często ponad osiem godzin dziennie. W związku z niską stopą bezrobocia, trwa walka o pozyskanie talentów, a przyjazne biuro i jego otoczenie stają się jednymi z elementów motywacyjnych.

— Trend zmiany przestrzeni pracy i otoczenia biznesowego będzie się umacniał, co pozytywnie wpłynie na popyt na powierzchnie biurowe i rozwój jakościowy tego rynku. Pochodną tej tendencji jest zwiększanie i urozmaicanie przez deweloperów oferty handlowo-usługowej w swoich inwestycjach — mówi Katarzyna Michnikowska, dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku Colliers International.

— Kantyna już nie wystarczy. W biurowcach spotykamy się nie tylko z urozmaiconą ofertą gastronomiczną, kawiarniami czy sklepami spożywczymi i kioskami, ale coraz częściej mamy do czynienia z całym wachlarzem usług – pojawiają się centra fitness, kliniki medyczne, myjnie czy pralnie — dodaje Michnikowska.

W przebadanej na potrzeby raportu grupie pracowników jedynie 30 proc. było zadowolonych z oferty handlowo-usługowej w swoich miejscach pracy. Pomimo dość rozwiniętej infrastruktury gastronomicznej w biurowcach, najczęściej doskwiera brak kantyn z prostymi posiłkami dobrej jakości i w przystępnej cenie. Pracownicy akcentują również problem małej różnorodności oferty i zbyt wysokie ceny. Wśród oczekiwanych udogodnień wymieniano często klub fitness lub siłownię i sklep z artykułami spożywczymi. Pracownicy oczekują także bogatszej oferty z sektora zdrowie i uroda – kobiety aptek i drogerii, a mężczyźni więcej usług, m.in. fryzjerskich. Wynik badania potwierdził także, że osoby pracujące w warszawskich biurowcach chciałyby mieć dostęp do sklepów odzieżowych czy z akcesoriami modowymi.

Ponad połowa (60 proc.) biurowców istniejących na warszawskim rynku oferuje powierzchnie handlowo-usługowe, jednak w 80 proc. z nich nie przekracza ona 2 tys. mkw. W przeważającej większości budynków zaplanowano maksymalnie 10 lokali. Największe moduły handlowo-usługowe posiadają Plac Unii, Koszyki, Royal Wilanów, Millennium Plaza i Europlex.

Poziom czynszów za powierzchnie handlowo-usługowe jest bardzo zróżnicowany i zależy od lokalizacji oraz prestiżu biurowca. Najwyższe stawki osiągają lokale na parterach najlepszych biurowców, usytuowane przy głównych ulicach handlowych – od 35 do 55 euro za mkw. miesięcznie, w kilku przypadkach oczekiwane czynsze oscylują nawet wokół 100 euro za mkw. miesięcznie. W biurowcach ukierunkowanych głównie na pracowników i okolicznych mieszkańców ceny wynoszą od 15 do 20 euro za mkw. miesięcznie.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.