30.05.2018/08:43

Branża handlowa nie chce by sklepy stały się punktami gromadzenia odpadów

W odpowiedzi na wczorajszą publikację projektu dyrektywy Komisji Europejskiej, ograniczającej wykorzystanie tworzyw sztucznych w produktach jednorazowego użycia, organizacja handlowców EuroCommerce zapewnia, że sektor handlu i dystrybucji od dawna popiera działania promujące gospodarkę zamkniętego obiegu i przyczyniające się do ograniczenia ilości plastikowych odpadów. Handlowcy nie chcą jednak stać się „punktem gromadzenia odpadów” i domagają się współpracy przemysłu i rządów.

Komisja Europejska opublikowała 28 maja szkic projektu regulacji, dotyczących wykorzystania tworzyw sztucznych w produktach jednorazowego użycia. Komisja chce wyeliminowania plastiku z takich produktów, jak słomki do napojów, sztućce jednorazowe czy mieszadełka do kawy.

Organizacja EuroCommerce zwraca uwagę w wydanym dzisiaj komunikacie, że detaliści i hurtownicy od dawna są liderami w działaniach zmierzających do lepszego wykorzystania opakowań i jednorazowego wykorzystywania plastiku, wdrażając strategie 3R – reduce, reuse, recycle (zredukuj, wykorzystaj ponownie, poddaj recyklingowi) – których celem jest redukcja ogólnej ilości odpadów o 80 proc.

Handlowcy od dawna starają się zmniejszyć swoje uzależnienie od tworzyw sztucznych. Przykładowo, zachęcają konsumentów do zbierania i zwracania opakowań, zwiększają skuteczność recyklingu, wprowadzają torby na zakupy z surowców odnawialnych, starają się zredukować ilość tworzyw wykorzystanych do opakowań uzupełniających środków higieny i kosmetyków. Skuteczność wszystkich tych działań jest monitorowana przez niezależnego operatora, działającego pod auspicjami KE, i rejestrowana w bazie danych REAP.

EuroCommerce z satysfakcją notuje przywództwo Europy w promowaniu gospodarki zamkniętego obiegu. Detaliści odgrywają ważną rolę w działaniach na rzecz ochrony środowiska naturalnego. Jednak ich działania muszą uzyskać wsparcie ze strony wszystkich uczestników łańcucha dostaw – od producentów, po konsumentów. Sektor handlu znajduje się pomiędzy tymi skrajnymi ogniwami łańcucha i nie może być wyłącznie odpowiedzialny za zbieranie i recykling odpadów oraz oczyszczanie z nich środowiska. Dlatego należy dokładnie przyjrzeć się niektórym proponowanym rozwiązaniom prawnym pod kątem praktyki ich wdrażania i ich wpływu na działalność biznesową. Należy koniecznie rozszerzyć odpowiedzialność producentów, w kontekście higieny, bezpieczeństwa i wygody.

– Rozszerzona odpowiedzialność producentów nie może oznaczać, że supermarkety staną się punktami zbiórki odpadów. Możemy ułatwiać wielu milionom naszych klientów podejmowanie działań na rzecz zrównoważonej gospodarki, ale inni uczestnicy rynku, w tym różne branże oraz czynniki rządowe, muszą także przyłączyć się do tych działań – powiedział Christian Verschueren, dyrektor generalny EuroCommerce.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • HK 30.05.2018

    OK. bardzo słuszne. Ale co zamiast? Zapominamy o słomkach, czy sztućcach, czy robimy je z czego innego? Z czego? I czy wykorzystanie surowców naturalnych nie doprowadzi do dalszej dewastacji środowiska?

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.