08.03.2017/15:39

Branża mięsna może liczyć na wsparcie PAIH w ekspansji zagranicznej

Polska Agencja Inwestycji i Handlu (wcześniej PAIiIZ) przekonuje do szukania odbiorców na rynkach zagranicznych, w tym w Afryce. O możliwościach wsparcia mówił podczas Kongresu Mięsnego 2017 Bartłomiej Lewandowski, koordynator programu Go Africa w PAIH.

Dynamika polskiego eksportu w 2015 roku wyniosła 178,7 mld euro, a w roku 2016 – 183,6 mld euro (z czego ok. 4 mld euro przypadło na branżę mięsną). Coraz częściej polskie firmy wysyłają swoje towary w egzotyczne kierunki, w tym do krajów Azji i Afryki.Podczas Kongresu Mięsnego 2017 Bartłomiej Lewandowski zwrócił uwagę, że firmy z Polski mogą liczyć na wsparcie ze strony Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju, będącej instytucją wykonawczą Ministerstwa Rozwoju. Tworzą ją: Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK), Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE), Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), Agencja Rozwoju Przemysłu oraz Polska Agencja Inwestycji i Handlu.

W przypadku tej ostatniej, po przekształceniu z PAIiIZ, wzmocniono działania mające na celu wsparcie ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw. W jego ramach mogą liczyć na doradztwo strategiczne, kontakt z kontrahentami, szkolenia oraz skorzystać z sieci Zagranicznych Biur Handlowych (ZBH) na świecie, których docelowo będzie 69 na w Europie, Azji, USA, Afryce. W biurach pomoc świadczą eksperci znający lokalne rynki z ich uwarunkowaniami polityczno-gospodarczymi (w tym mieszkańcy krajów i regionów, w których zlokalizowano ZBH).

- W ramach wsparcia eksportu, stawiamy na organizację misji gospodarczych, organizację udziału w targach, organizację spotkań B2B w Polsce i w krajach trzecich, wyszukiwanie i weryfikowanie partnerów biznesowych, wsparcie we wprowadzaniu produktów na rynek oraz kampanie promocyjne i medialne – mówi Bartłomiej Lewandowski.

Wśród rynków priorytetowych dla wymiany handlowej sektora rolno-spożywczego znajdują się m.in., kraje afrykańskie: Algieria, Egipt, RPA. – Dlaczego ten kontynent? Bo ma olbrzymi potencjał gospodarczy. W latach 2014-2017, 6 z 13 najszybciej rozwijających się państw pochodzi z Afryki, a poza tym do 2050 r. populacja wzrośnie do 2,47 mld z 1,17 mld obecnie – przekonuje ekspert z PAIH. Dodaje przy tym, że przykładowo Kenijczycy wydają ok. 45 proc. budżetu domowego na żywność, a Afryka Subsaharyjska to region o najszybszym wzroście spożycia mięsa na świecie – do 2030 spożycie drobiu i wieprzowiny może ulec potrojeniu.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.