17.02.2013/22:49

Branża spożywcza bardziej optymistyczna niż cały rynek

Menadżerowie największych przedsiębiorstw szykują się w 2013 roku do obrony wolumenów sprzedaży. Głównym argumentem w tej walce często staje się cena, co prowadzi do ogromnej presji na osiągane marże oraz stwarza ryzyko nasilenia się wyniszczających wojen cenowych. Jeśli firmy nie zacisną pasa i nie poprawią skuteczności działań sprzedażowych, czeka nas fala bankructw – to główne wnioski z badania zrealizowanego przez FernPartners pod patronatem Ministerstwa Gospodarki.

Przeszło połowa menadżerów wysokiego szczebla, którzy wzięli udział w badaniu, spodziewa się spadku sprzedaży w swoich branżach. Pozytywnie wyróżnia się jednak przemysł spożywczy, który zarówno w czasach prosperity, jak i kryzysu radzi sobie bardzo dobrze na tle polskiej gospodarki – zaledwie 35 proc. firm spodziewa się lekkiego spodku sprzedaży. Co ważniejsze, 47 proc. ankietowanych oczekuje wzrostu obrotów, upatrując jego przyczyn zarówno w rynku krajowym, jak i w eksporcie.


Czym będziemy walczyć na rynku?

Przytłaczająca większość firm zapytanych o najważniejsze kryteria zakupu w swojej branży, na pierwszym miejscu wymienia cenę (76 proc.). Druga w kolejności (59 proc.) jest jakość oferowanych produktów. Martwi jednak, że bardzo silne obszary przewag konkurencyjnych, jakimi są poziom i jakość obsługi klienta, wymienia mniej niż jedna trzecia ankietowanych. Firmy z branży spożywczej również uważają cenę za podstawowe kryterium zakupu (65 proc.), jednak znacznie więcej wskazań, w porównaniu do całej gospodarki, otrzymało kryterium marki producenta (47 proc.). – Obserwujemy bardzo niepokojącą tendencję – wiele firm koncentruje się na działaniach sprzedażowych opartych niemal wyłącznie na cenie, zapominając o pozostałych czynnikach decydujących o wyborze produktu. Taka sytuacja ma poważne konsekwencje, ponieważ walcząc ceną bardzo szybko tracimy marże i pozbawiamy się zysków, co w konsekwencji spowalnia rozwój firmy. Taka taktyka uniemożliwia również oferowanie produktów i usług opartych o wartość dodaną, przez co firma staje się coraz mniej konkurencyjna i musimy wciąż obniżać ceny. Wiele podmiotów przypłaca taką strategię bankructwem – podsumowuje Maciej Kroenke z FernPartners.


Narastająca presja na marże
Jedynie 16 proc. firm zdołało w zeszłym roku podnieść ceny oferowanych produktów powyżej wartości inflacji. Jednej czwartej przedsiębiorstw nie udała się ta sztuka, a 13 proc. było zmuszonych do obniżek. W przypadku branży spożywczej skuteczność wprowadzania podwyżek cen jest wyższa – aż 8 na 10 firm podniosło ceny. Jednak, biorąc pod uwagę inflację i podwyżki surowców oraz kosztów prowadzenia działalności, które dotknęły szczególnie branżę spożywczą – osiągane zyski stopniały.
Koncentrację na cenie potwierdzają również klienci, którzy stają się coraz wrażliwsi na wartość paragonów. Obecnie to pierwsze kryterium, jakim się kierują, wybierając produkty, choć jeszcze parę lat temu zajmowało ono dopiero piąte miejsce. Firmy przykładają więc coraz większą uwagę do budowy atrakcyjnego wizerunku cenowego. – Wpływ na to, jak jesteśmy postrzegani na tle konkurencji, to główny obszar działań wielu sieci handlowych – zauważa Kroenke. 





Metodologia badania
Badanie było realizowane przez zespół FernPartners w listopadzie i grudniu 2012 roku. Odpowiedzi udzieliło 350 menadżerów wysokiego szczebla w firmach reprezentujących najważniejsze branże gospodarki. Wyniki badania są miarodajne, ponieważ wyrażają przekonania i oczekiwania osób bezpośrednio odpowiedzialnych za strategię poszczególnych przedsiębiorstw. Wsparcia medialnego projektowi udzieliły „Wiadomości Handlowe” oraz portal Forbes.pl.



(AU)

Wiadomości Handlowe, Nr 2 (122) Luty 2013

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.