05.05.2020/08:28

Branża utrzymania czystości apeluje o systematyzację

Branża utrzymania czystości to firmy sprzątające, producenci chemii, sprzętu i maszyn, a także zaplecze transportowe, HR, biurowe i R&D. Łącznie w sektorze zatrudnionych jest w Polsce ok. 700 tys. osób, a wartość rynku to blisko 17 mld zł. Każda z grup ma inne potrzeby i uwarunkowania. Tym bardziej cenne są działania, które mają na celu systematyzację branży – informuje Polska Izba Gospodarcza Czystości (PIGC).

Jak wskazuje Marek Krzemieniewski, prezes PIGC, w branży można wyodrębnić dwie grupy: profesjonalne firmy, które świadczą usługi na rzecz biznesu przemysłowego i grupę osób oraz firm, które działają w zakresie sprzątania domowego (100 tys. osób). Duża część z nich świadczy usługi bezpośrednio polegające na wykonywaniu usługi sprzątania. Bez względu na rozróżnienie pomiędzy B2B a B2C, kluczowa jest jakość wykonywanych czynności – efektywność oraz dokładność.

Po pierwsze, weryfikacja

Branża oraz jej interesariusze – klienci, a także sektor zamówień publicznych od lat sygnalizowali konieczność systematyzacji i łatwiejszej weryfikacji jakości usług branżowych. Naprzeciw tej potrzebie wyszła Polska Izba Gospodarcza Czystości wraz z jednostką audytującą TÜV Rheinland Polska Sp. z o.o. Stworzony przez nich program „Gwarant Czystości i Higieny” jest od tego roku rekomendowany jako Dobra Praktyka przez Urząd Zamówień Publicznych. Celem GCiH jest weryfikacja jakości usług firm działających na rynku i nadanie najlepszym certyfikatu otwierającego drzwi do najbardziej wymagających klientów. – Dzięki staraniom PIGC Gwarant Czystości i Higieny ma obecnie realny i znaczący wpływ na jakość usług na polskim rynku, w kontekście zarówno obszaru komercyjnego, gdzie jest on drogowskazem dla firm przy wyborze podwykonawcy, jak również przy zamówieniach publicznych, gdzie pozwala rzetelnie sprecyzować kryterium jakości podczas określania warunków przetargu – mówi Marek Krzemieniewski, prezes PIGC.

Klarowne wskazania

Przedstawiciele izby podkreślają, że dokładne wskazanie ram dla dobrych praktyk jest narzędziem, które pomaga maksymalizować jakość na wszystkich szczeblach pracy – począwszy od pracowników liniowych, których działania wyznaczają w efekcie poziom biznesowy branży. Jednym z rezultatów pracy PIGC jest opracowanie norm czasowych dla personelu sprzątającego. Specjaliści dokładnie określili, ile czasu powinno trwać czyszczenie danej powierzchni za pomocą danego sprzętu w konkretnej przestrzeni. Normy przedstawiono w tabelach, które pozwalają na łatwe zastosowanie w praktyce. Rezultat – poprawa jakości pracy.

– Celem Izby było podanie uczestnikom branży narzędzia, dzięki którym pracodawcy mogą łatwo weryfikować prędkość i jakość wykonanych zdań – a co za tym idzie, kompetencje personelu – mówi Marek Krzemieniewski. – To bezpośrednio przekłada się na efektywność biznesową i realizację kontraktów, stanowiąc podłoże dla stabilizacji sektora. Co istotne, systematyzacja norm służy także edukacji kontrahentów, ponieważ pokazuje, że sprzątanie wymaga odpowiedniego przeszkolenia i kwalifikacji, by możliwe było osiągnięcie oczekiwanych rezultatów pracy – dodaje.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.