11.02.2019/13:14

Carrefour wprowadzi zmiany w koncepcie hipermarketów. Wyciekły plany sieci

Carrefour ma pomysł na to, jak uzdrowić swój biznes hipermarketowy w rodzimej Francji - a część rozwiązań może się pojawić także w Polsce. Sieć będzie ufranczyzawiać sklepy wielkoformatowe, likwidować w nich działy non-food i wydzierżawiać miejsce na sali sprzedaży zewnętrznym firmom, które są specjalistami od danego asortymentu.

Rok temu prezes Grupy Carrefour Alexandre Bompard ogłosił plan transformacji sieci. Już wtedy ogłosił, że powierzchnia największych sklepów będzie zmniejszana, a działy z produktami przemysłowymi będą zastępowane dodatkowymi alejkami z żywnością - artykułami świeżymi i produktami bio. Bompard wspomniał też o przekazywaniu niektórych przynoszących straty hipermarketów niezależnym przedsiębiorcom.

Teraz, dzięki dokumentom Carrefoura ujawnionym przez związek zawodowy CGT - a opisanych przez "Lineaires" - poznaliśmy sporo szczegółów zmian zaplanowanych na 2019 r. W pierwszej kolejności w hipermarketach Carrefour zlikwidowane zostaną: dział z biżuterią, dział fotograficzny i dział z elektroniką. W niektórych przypadkach prowadzenie tych działów zostanie outsource'owane specjalistom. Przykładem jest uruchomienie "sklepu w sklepie" Darty we Francji, czy na polskim rynku podobna współpraca z siecią Media Markt.

Carrefour poszuka oszczędności, rezygnując z obsadzania pracownikami niektórych działów non-food. W konsekwencji działy te staną się w pełni samoobsługowe. Jednocześnie francuska sieć planuje dodatkowe testy dwóch wydzielonych działów: z produktami dla zwierząt oraz para-apteki.

Jak zauważa "Retail Detail", już w minionym roku Carrefour przekazał pięć generujących straty hipermarketów franczyzobiorcom. W 2019 r. podobny los spotkać ma co najmniej 10 kolejnych dużych placówek firmy.

Kontynuując rozwój w kierunku omnikanałowości, Carrefour wprowadzi przy hipermarketach we Francji osiem nowych punktów odbioru produktów zamówionych online. Z kolei powierzchnia 67 już działających punktów click&collect zostanie powiększona, po to żeby odpowiedzieć na większe zapotrzebowanie ze strony klientów.

Na koniec bieżącego roku Carrefour będzie dostarczał do domu zakupy z 90 spośród 230 hipermarketów sieci działających we Francji. Jednocześnie do 200 wzrośnie liczba hipermarketów z zainstalowanymi kasami samoobsługowymi.

Jak donosi "Lineaires", Carrefour planuje także uruchomienie 10 dyskontowych sklepów, w których sprzedawany będzie zalegający towar. Aktualnie we Francji działa już 10 tego rodzaju placówek.

Dokumenty które wyciekły zawierają także informacje o planowanych zwolnieniach menedżerów. Carrefour zamierza dążyć do ograniczenia liczby pracowników wyższego szczebla, po to żeby wygenerować oszczędności.

Carrefour w 2019 r. planuje także przetestować trzy nowe koncepty sklepów. Pierwszy nosi nazwę Essentiel i ma oferować głównie produkty pierwszej potrzeby, z niskimi cenami. Drugi model, Rebonds, ma oferować więcej autonomii menedżerowi sklepu. Trzeci model, Next, skupi się stricte na żywności i będzie uwzględniał część restauracyjną.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.