Cashback coraz popularniejszy. Niektórzy przychodzą do sklepu tylko w tym celu
Coraz częściej możliwość wypłacenia gotówki ze sklepowej kasy jest głównym powodem wizyty w sklepie nowych klientów, którzy przy okazji robią zakupy. Twierdzi tak aż 48 proc. właścicieli i kierowników sklepów. Dwa lata wcześniej tego zdania było zaledwie 28 proc. z nich.
Z badania firmy Mastercard wynika, że dla sprzedawców główną motywacją do wdrożenia usługi „Płać kartą i wypłacaj” (cashback) jest chęć pozyskania nowych klientów (59 proc. odpowiedzi). W 2015 roku wskazywało na ten czynnik zaledwie 12 proc. badanych, co oznacza, że świadomość korzyści biznesowych z oferowania tej usługi jest dużo większa. Drugim najczęstszym powodem wdrożenia usługi jest chęć zwiększenia zadowolenia dotychczasowych klientów (48 proc. wskazań). Wśród innych korzyści właściciele i kierownicy sklepów wymieniają także możliwość uatrakcyjnienia oferty, zdobywania lojalności konsumentów, zwiększenia sprzedaży oraz zyskania przewagi konkurencyjnej.
Wspomniane zalety przekładają się na ogólną satysfakcję detalistów z wdrożenia cashbacku – 70 proc. z nich poleciłoby go innym sprzedawcom. – Z każdym rokiem usługa „Płać kartą i wypłacaj” jest bardziej popularna. Konsumenci przekonują się do niej, ponieważ pozwala podjąć gotówkę nawet wtedy, gdy w pobliżu nie ma bankomatu czy oddziału banku. Po cashback sięgają już nie tylko osoby młode, bardziej otwarte na nowe rozwiązania, ale również bardziej konserwatywni konsumenci – mówi Kamila Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe.
Warto pamiętać, że ze sklepowej kasy można wypłacić nawet niewielką, jak również „nierówną” kwotę, co daje dużą swobodę w korzystaniu ze swoich finansów. Dodatkowo w ub.r. Mastercard podwyższył limit pojedynczej wypłaty z 300 do 500 zł. Najnowsze dane Narodowego Banku Polskiego potwierdzają wzrost popularności cashbacku. Na koniec 2016 roku wprowadziło go 109 000 z 419 000 punktów handlowo-usługowych (wzrost o 17 proc. w skali roku). W niemal połowie tych placówek (49 proc.) z usługi korzysta więcej niż 10 osób tygodniowo.
W ub.r. liczba wszystkich wypłat wyniosła 11,3 mln, czyli o 44 proc. więcej niż w 2015 roku. Z kolei ich wartość sięgnęła 1,2 mld zł – co jest wynikiem o 54 proc. lepszym niż rok wcześniej. Według danych Narodowego Banku Polskiego średnia kwota pojedynczej wypłaty wynosi 112 zł. Cashback pojawił się na polskim rynku w 2006 roku. Wprowadziły go m.in. takie sieci detaliczne jak: Carrefour, Dino, E.Leclerc, Freshmarket, Krakowski Kredens, Media Expert, MediaMarkt, Ruch, Saturn czy Żabka, oraz wiele niezależnych placówek handlowych, a także hotele i restauracje.
3 komentarze
-
02.07.2017
Stary, przecież to największy polski sklep z elektroniką,. Małe sklepiki to tylko w tym nie siedzą.
-
01.07.2017
Kurka, ja nie wiedizałem, że to mają mexperty... Ale w sumie przede mna jeszcze zakup całego agd do domu, więc przyda się zapewne
-
29.06.2017
Dobrze że media expert to ma bo u nich robię najdroższe zakupy zwykle. Szczególnie święta, komunie itp.