26.06.2017/11:11

Cashback coraz popularniejszy. Niektórzy przychodzą do sklepu tylko w tym celu

Coraz częściej możliwość wypłacenia gotówki ze sklepowej kasy jest głównym powodem wizyty w sklepie nowych klientów, którzy przy okazji robią zakupy. Twierdzi tak aż 48 proc. właścicieli i kierowników sklepów. Dwa lata wcześniej tego zdania było zaledwie 28 proc. z nich.

Z badania firmy Mastercard wynika, że dla sprzedawców główną motywacją do wdrożenia usługi „Płać kartą i wypłacaj” (cashback) jest chęć pozyskania nowych klientów (59 proc. odpowiedzi). W 2015 roku wskazywało na ten czynnik zaledwie 12 proc. badanych, co oznacza, że świadomość korzyści biznesowych z oferowania tej usługi jest dużo większa. Drugim najczęstszym powodem wdrożenia usługi jest chęć zwiększenia zadowolenia dotychczasowych klientów (48 proc. wskazań). Wśród innych korzyści właściciele i kierownicy sklepów wymieniają także możliwość uatrakcyjnienia oferty, zdobywania lojalności konsumentów, zwiększenia sprzedaży oraz zyskania przewagi konkurencyjnej.

Wspomniane zalety przekładają się na ogólną satysfakcję detalistów z wdrożenia cashbacku – 70 proc. z nich poleciłoby go innym sprzedawcom. – Z każdym rokiem usługa „Płać kartą i wypłacaj” jest bardziej popularna. Konsumenci przekonują się do niej, ponieważ pozwala podjąć gotówkę nawet wtedy, gdy w pobliżu nie ma bankomatu czy oddziału banku. Po cashback sięgają już nie tylko osoby młode, bardziej otwarte na nowe rozwiązania, ale również bardziej konserwatywni konsumenci – mówi Kamila Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe.

Warto pamiętać, że ze sklepowej kasy można wypłacić nawet niewielką, jak również „nierówną” kwotę, co daje dużą swobodę w korzystaniu ze swoich finansów. Dodatkowo w ub.r. Mastercard podwyższył limit pojedynczej wypłaty z 300 do 500 zł. Najnowsze dane Narodowego Banku Polskiego potwierdzają wzrost popularności cashbacku. Na koniec 2016 roku wprowadziło go 109 000 z 419 000 punktów handlowo-usługowych (wzrost o 17 proc. w skali roku). W niemal połowie tych placówek (49 proc.) z usługi korzysta więcej niż 10 osób tygodniowo.

W ub.r. liczba wszystkich wypłat wyniosła 11,3 mln, czyli o 44 proc. więcej niż w 2015 roku. Z kolei ich wartość sięgnęła 1,2 mld zł – co jest wynikiem o 54 proc. lepszym niż rok wcześniej. Według danych Narodowego Banku Polskiego średnia kwota pojedynczej wypłaty wynosi 112 zł. Cashback pojawił się na polskim rynku w 2006 roku. Wprowadziły go m.in. takie sieci detaliczne jak: Carrefour, Dino, E.Leclerc, Freshmarket, Krakowski Kredens, Media Expert, MediaMarkt, Ruch, Saturn czy Żabka, oraz wiele niezależnych placówek handlowych, a także hotele i restauracje.

Dodaj komentarz

3 komentarze

  • pil 02.07.2017

    Stary, przecież to największy polski sklep z elektroniką,. Małe sklepiki to tylko w tym nie siedzą.

  • nowy 01.07.2017

    Kurka, ja nie wiedizałem, że to mają mexperty... Ale w sumie przede mna jeszcze zakup całego agd do domu, więc przyda się zapewne

  • jufko 29.06.2017

    Dobrze że media expert to ma bo u nich robię najdroższe zakupy zwykle. Szczególnie święta, komunie itp.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.