10.11.2016/12:33

Centra handlowe potrzebują procedur na wypadek zagrożenia terrorystycznego

Ostatnie lata obfitują w wiele niepokojących wydarzeń, które miały miejsce w przestrzeni publicznej, w tym również centrach handlowych. Polska Rada Centrów Handlowych zorganizowała pierwszy w Polsce Kongres Bezpieczeństwa Obiektów Handlowych podczas którego eksperci z Policji, Straży Pożarnej i innych instytucji zaangażowanych w bezpieczeństwo wymieniali się poglądami na temat zabezpieczeń galerii handlowych.

Podczas Kongresu, który odbył się 9 listopada w warszawskim hotelu Marriott, ponad 150 osobowe grono specjalistów reprezentujące wszystkie zaangażowane strony takie jak zarządcy i najemcy centrów, Policja, Straż Pożarna, przedstawiciele firm ochrony i eksperci branżowi, rozmawiało między innymi o wyzwaniach i zagrożeniach jakie czekają współczesne obiekty handlowe, o priorytetach w systemie bezpieczeństwa czy roli firmy ochrony w systemie bezpieczeństwa obiektu handlowego.

Zebrani uczestnicy zgodnie doszli do wniosku, że kluczowa jest prewencja oraz działania proaktywne. Firmy zarządzające centrami handlowymi powinny wypracować i monitorować plany ochrony oraz specjalne procedury postępowania na różne wypadki i nadzwyczajne sytuacje: od zagrożenia terrorystycznego, ataku samotnego strzelca, sytuacji z udziałem zakładników, nietypowej przesyłki, telefonu z informacją o bombie lub pożaru czy katastrofy budowlanej.

Opracowane i dobrze skomunikowane procedury wraz z prawidłowo przeszkolonymi pracownikami to nieocenione źródło pomocy dla służb, ale także dla klientów przebywających w obiekcie. Bardzo duża odpowiedzialność spoczywa też na firmach ochrony i ich pracownikach, którzy są obecni w centrum handlowym. To oni są na pierwszym froncie. Ich odpowiednie przeszkolenie może zaowocować odpowiednio wczesnym wykryciem nietypowych zachowań wśród klientów czy sprawnym pokierowaniem tłumu w trakcie zdarzenia i ewakuacji.

Zdecydowana większość obiektów w Polsce posiada specjalne procedury bezpieczeństwa oraz plany zabezpieczenia, które w pierwszej kolejności podporządkowane są bezpieczeństwu osób przebywających na ternie obiektu tj. zarówno klientów, jak i zatrudnionego personelu. Wraz ze wzrostem świadomości i zmieniającego się otoczenia są one sprawdzane i aktualizowane.

- Konieczne jest systematyczne prowadzenie przeglądów obowiązujących procedur bezpieczeństwa przez kontrolę i organizację ćwiczeń. Edukacja personelu jest tu kluczowa, stąd też działania podejmowane przez Polską Radę Centrów Handlowych takie jak Kongres Bezpieczeństwa Obiektów Handlowych czy szkolenia z zakresu zabezpieczeń antyterrorystycznych oraz systematyczne ewaluacje istniejących procedur przez zarządców centów handlowych – komentuje Radosław Knap, prezes Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.