03.10.2016/09:52

Centra handlowe w Polsce zwiększają obroty

Obroty centrów handlowych w Polsce w okresie pierwszych sześciu miesięcy br. wzrosły o 2,1 proc. w porównaniu do tego samego okresu przed rokiem - wynika z danych Polskiej Rady Centrów Handlowych. Obrót wynosił średnio 58 mld zł netto.

Pierwsza połowa 2016 r. upłynęła także wyjątkowo spokojnie pod względem aktywności deweloperów, na rynek trafiły tylko 3 nowe obiekty handlowe.
 
W raporcie PRCH Retail Research Forum przygotowanym przez Polską Radę Centrów Handlowych i ekspertów m.in. z firmy Savills Polska, BNP Paribas RE, Knight Frank oraz GfK Polonia podsumowano także odwiedzalność w centrach handlowych. Z danych zebranych przez analityków wynika, że średni wskaźnik odwiedzalności utrzymuje trend wzrostowy i liczba klientów w badanych centrach wzrosła w pierwszej połowie roku o 3,4 pkt. proc.
 
Wyższa odwiedzalność mogła także wpłynąć pozytywnie na średni poziom obrotów sprzedaży najemców działających w centrach handlowych. W pierwszym półroczu średni obrót miesięczny sprzedaży z każdego wynajętego m kw. wyniósł 838 PLN netto, co przy ponad 11 mln m kw. powierzchni handlowej daje kwotę 9,3 mld zł.

- Analizując wyniki obrotów sprzedaży w centrach handlowych odnosi się wrażenie, że stopniowo zmieniają się nawyki i potrzeby konsumentów. Największe wzrosty obrotów od początku roku odnotowały sklepy i punkty oferujące usługi, wysoko w badaniu są również restauracje i strefy „food court”. Oznacza to, że klienci w większym stopniu korzystają z placówek zlokalizowanych w centrach handlowych, takich jak oddziały banków, operatorów telefonii czy biur podróży oraz z oferty gastronomicznej - tłumaczy Radosław Knap, dyrektor generalny PRCH.

Zdaniem Knapa trend ten pokazuje, że centra handlowe dla bardzo dużej grupy Polaków nie są już tylko miejscem robienia zakupów, ale także spędzania wolnego czasu. - Tym bardziej niepokojące są próby wprowadzenia ograniczeń w funkcjonowaniu tych obiektów, które będą dotkliwe, nie tylko dla firm i osób prowadzących w nich swoją działalność, ale także dla konsumentów - komentuje szef PRCH.

Pierwsza połowa roku na rynku obiektów handlowych upłynęła wyjątkowo spokojnie pod względem aktywności deweloperów.  Na rynek trafiły zaledwie 3 nowe centra handlowe, a rozbudowanych zostało kolejnych 5 obiektów. Nowe obiekty na handlowej mapie Polski to Galeria Glogovia w Głogowie o powierzchni 25 tys. m.kw, Galeria Awangarda w Bartoszycach o powierzchni 7 tys. m kw. oraz Karuzela Września oferująca 12 tys. m kw. handlu. Rozbudowy dotyczyły natomiast centrów handlowych: Atrium Promenada w Warszawie o 3450 m kw. , Auchan Gdańsk o 3 tys. m kw., Galerii Sudeckiej w Jeleniej Górze o 15 tys. m kw. i Moreny w Gdańsku o 8 tys. m kw. oraz jednego parku handlowego Galeria Leszno o 6,5 tys. m kw.
 
Eksperci zauważają, że pomimo tak niewielkiej liczby nowych otwarć w pierwszej połowie roku, w drugiej połowie należy spodziewać się blisko 300 tys. m kw. nowej powierzchni handlowej, która obecnie realizowana jest w 22 nowych i rozbudowywanych obiektach. Kolejne otwarcia blisko 420 tys. m kw. w 15 obiektach, które są obecnie w budowie, planowane jest na przyszły rok i początek 2018 roku. Największe nowe centra handlowe w budowie to Posnania w Poznaniu (100 tys. m kw.), Galeria Północna w Warszawie (64,5 tys. m kw.), Wroclavia we Wrocławiu (64 tys. m kw.) oraz Forum Gdańsk (62 tys. m kw.).

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.