05.05.2017/11:05

Cezary Tąder, dyrektor generalny Kotányi: Postawiliśmy na innowacyjność!

- Dużym polem dla innowacji, które wykorzystujemy, są same przyprawy. W ostatnim okresie wprowadziliśmy do sprzedaży kilkanaście nowych produktów, dotychczas mało znanych, które zyskały dużą popularność wśród konsumentów jak: papryka wędzona, czosnek niedźwiedzi, czarnuszka czy trawa cytrynowa – mówi w rozmowie z portalem wiadomoscihandlowe.pl Cezary Tąder, dyrektor generalny firmy Kotányi.

Jak w ubiegłym roku zmieniał się rynek przypraw? Co nas czeka w roku 2017?

Rynek przypraw jest bardzo konkurencyjny i ulega trendom w całej branży spożywczej. Wielu producentów rozwija aktualnie różne projekty produktowe związane z ich np. naturalnością co ma niewątpliwie związek z ich jakością. Przyprawy jednorodne takie np. jak majeranek, liść laurowy, oregano, same w sobie są naturalne.

Każda z przypraw to unikalny niepowtarzalny aromat i właściwości, nadające potrawom specyficzny smak. Konsument chce decydować co i w jakich proporcjach dodaje do przygotowywanych dań, jak również jaki wpływ przyprawy mają na jego zdrowie i samopoczucie. Ziół i przyprawy nie spożywamy samych, w oddzieleniu od innych składników więc czasami trudno jednoznacznie określić jaka jest jakość stosowanego dodatku. Jednym z kryteriów może być to, jak dużo musimy danej przyprawy zużyć, aby uzyskać określony smak potrawy czyli jej końcowy efekt .

Polacy gotują coraz więcej i zdobywają coraz większą wiedzę na ten temat. W związku z tym, po okresie popularności mieszanek, możemy obecnie zaobserwować renesans przypraw jednorodnych, które można samodzielnie w dowolny sposób łączyć z innymi składnikami dań.

Odnosząc się do mieszanek przypraw, które są kompozycją kilku składników, naturalne było dla nas wyeliminowanie z ich składu m.in. wzmacniacza smaku czyli glutaminianu mono sodowego, w celu pozostawienia maksymalnie naturalnego smaku przypraw.

Trend kulinarny mocno nakręcają sieci handlowe. Czy działania marketingowe Lidla lub Biedronki pomagają zwiększać sprzedaż przypraw?

Myślę, że tak. Nie potrafię powiedzieć, w jakim stopniu kampanie kulinarne poszczególnych detalistów przysłużyły się marce Kotányi, ale z pewnością są odpowiedzią na potrzeby klientów w tym zakresie i pozytywnie wpływają na rozwój całej kategorii dodatków spożywczych.

Odnosząc się tylko do naszych wyników notujemy stabilny wzrost przychodów ze sprzedaży i udziałów rynkowych, które w zależności od kategorii produktów i formatu sklepów sięgają 12 proc.

Najbardziej popularnym opakowaniem przypraw w Polsce są małe, zazwyczaj 20- gramowe torebki. Z czego to wynika? Dlaczego wciąż nie sprzedaje się u nas np. słoików z większą ilością produktu?

W mojej opinii, może to być min. kwestia ceny jednostkowej produktu. Polacy są przyzwyczajeni do używania i przechowywania większej ilości ziół i przypraw. Nie jesteśmy konsumentami dużych ilości specyficznych przypraw jak np. Węgrzy, którzy używają papryki prawie w każdym daniu. Przez lata pieprz, majeranek czy liść laurowy sprzedawane były tanio i w małych opakowaniach, do dzisiaj ten trend jest bardzo silny i producenci dopasowali się do tych nawyków. Jednak wraz z coraz wyższą świadomością konsumenta, zioła i przyprawy zapakowane w torebkę, muszą przede wszystkim utrzymywać swój smak i aromat.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.