Chiński rynek e-grocery to moloch, który wchodzi w fazę eksplozywnego wzrostu
Chiński sektor sprzedaży detalicznej żywności online czeka "eksplozywny wzrost" – ponad połowa tamtejszych konsumentów przenosi część zakupów spożywczych do kanału e-grocery – prognozuje firma analityczna GlobalData.
Chiny luzują restrykcje sanitarne, związane z pandemią koronawirusa, jednak czas lockdownu skłonił większość tamtejszych Internautów do zmiany nawyków zakupowych. Z danych firmy analitycznej GlobalData wynika, że aż 56 proc. chińskich konsumentów kupuje produkty spożywcze online częściej niż wcześniej.
– Wpływ pandemii Covid-19 trwale zmieni sposób, w jaki kupujemy żywność. Zapotrzebowanie na zakupy z dostawą do domu na całym świecie szybuje pod niebiosa, ponieważ konsumenci przestrzegają zaleceń, ogłaszanych przez wiele rządów, by pozostawać w domu – wyjaśnia Thomas Brereton, analityk detalu w firmie GlobalData.
Zdaniem eksperta, potencjał wzrostu wartości chińskiego rynku e-grocery – w kraju o populacji ok. 1,4 mld mieszkańców, z rynkiem spożywczym 13-krotnie większym od brytyjskiego – jest „fenomenalny”. Jako przykład podać można chiński serwis Meituan, działający na rynku dostaw żywności do domów, który powstał w 2010 r., a niedawno jego wycena rynkowa przebiła barierę równowartości 100 mld USD.
3