03.12.2020/15:51

Cyfryzacja, logistyka i planowanie kluczowymi wyzwaniami dla branży handlowej

Transformacja cyfrowa to dziś kluczowa kwestia praktycznie w każdym biznesie. Jednak, żeby przeprowadzić ją dobrze, potrzebne są sprawdzone narzędzia oraz dostawca, który będzie w stanie dostarczyć pełną gamę rozwiązań.

Choć to pojęcie przewija się na rynku od dłuższego czasu, dopiero pandemia pokazała, jak ważne ogniwo każdego przedsiębiorstwa stanowią rozwiązania cyfrowe. Z opublikowanego niedawno raportu „13 faktów o transformacji cyfrowej... czyli wszystko, co chciałbyś wiedzieć o cyfryzacji, ale bałeś się zapytać”, przygotowanego przez PwC wynika, że w ciągu najbliższego roku prawie co trzecia firma zamierza inwestować w nowe technologie więcej niż poprzednio. Z kolei 18 proc. ankietowanych powiedziało, że priorytetowym elementem transformacji cyfrowej w ich firmie są dane. Aż 74 proc. badanych podkreśliło zaś, że mają w swoich firmach strategię transformacji cyfrowej wykraczającej poza obszar IT. To pokazuje, że zmiana, jeżeli ma być wdrożona, musi być bardzo szeroka.

– Rozpoczęliśmy transformację cyfrową kiedy zdaliśmy sobie sprawę, że nasze dotychczasowe narzędzia IT ograniczają nasz dalszy rozwój. Również część naszych procesów wymagała unowocześnienia i optymalizacji. Opracowaliśmy nasze oczekiwania i rozpoczęliśmy przygotowania do wyboru partnera. Po analizie ofert wybraliśmy ofertę SAP. Zespół Śnieżka we współpracy z partnerami zdefiniował ok. 700 szczegółowych wymagań, głównie zgromadzonych wokół potrzeb klienta – mówi Marek Niziołek, Digital Transformation Director, CIO, w firmie Śnieżka, produkującej farby i lakiery.

Kliknij i zobacz relację z wydarzenia

Podkreślił, że zakres wdrożenia był niezwykle szeroki, ponieważ poza pakietem podstawowym S/4 HANA oraz C/4HANA dodano także systemy do zarządzania transportem LE-TRA i magazynami EWM.

– Zastosowane przez nas zwinne podejście do wdrożenia było bardzo wymagające operacyjnie. Wielkie zaangażowanie w prace wdrożeniowe zespołu Śnieżki oraz wsparcie zespołu SAP zaowocowało dużą skutecznością, stopniowo usprawniało współpracę i zwiększało zaufanie pomiędzy zespołami. Do samego końca prace były bardzo intensywne, na bieżąco definiowaliśmy ryzyka i blokery, zwinnie nimi zarządzaliśmy, sprawnie reagując, a nawet proaktywnie działając na rzecz zminimalizowania pojawienia się przeszkód.

Mocne zaangażowanie zespołu Śnieżki i zaufanie do partnerów miały ogromne znaczenie. System wystartował i również na tym etapie wprowadzaliśmy korekty, które wynikały z weryfikacji naszych założeń w praktyce.

Przy takim podejściu, zakładającym margines na usprawnienia „na żywym materiale”, z każdym tygodniem procesy usprawniały się, aż do osiągnięcia optimum – mówił o transformacji cyfrowej i wdrożeniu nowych narzędzi w swojej firmie Niziołek. Dodał, że mimo ogromnych zmian pracownicy Śnieżki, wspierani przez narzędzia SAP, zdołali w 2020 roku obsłużyć o ponad 30% wyższą niż przed rokiem produkcję i sprzedaż.

Śnieżka, przy okazji całego procesu transformacji cyfrowej, postanowiła również zadbać o uporządkowanie baz danych swoich klientów, a także usprawnienie pracy przedstawicieli handlowych.

– Dzięki rozwiązaniu SAP Sales Cloud kompleksowo zarządzamy danymi kontaktowymi, które są w posiadaniu naszych doradców w terenie. Co więcej – wszyscy użytkownicy pracują na jednej bazie, „jednym kliencie”. Dostaliśmy narzędzie do integracji z agencjami zewnętrznymi i systemem do obiegu dokumentów – mówi Dawid Kozak, lider zespołu transformacji cyfrowej w Śnieżce. Zwrócił również uwagę na aplikację SAP Retail Execution, która wspiera pracę przedstawicieli handlowych. – Możemy wyświetlać raporty z wizyt, ankiet, zgłoszeń, reklamacji w poszczególnych sklepach, mieć w jednym miejscu całą bazę o tym, co aktualnie dzieje się z klientem. Przedstawiciele Handlowi Śnieżka – mocno zaangażowani przez swoich reprezentantów zarówno w testowanie jak i optymalizacje wdrażanych w Śnieżka systemów SAP C/4HANA – teraz mogą jeszcze sprawniej obsługiwać klientów. Dyrektorzy regionalni mogą także w szybki sposób analizować pracę swojego zespołu – mówił Dawid Kozak.

Rewolucyjny rok

Zdaniem ekspertów obecny czas to przełom, jeżeli chodzi o rozwój transformacji cyfrowej w przedsiębiorstwach. Doszło do bardzo gruntownej zmiany zachowań konsumenckich, a podążyć muszą za tym również rozwiązania stosowane przez firmy.

– Mamy rewolucyjny rok. Zachowania klientów w ostatnich miesiącach były zupełnie inne niż w latach poprzednich, shopper chodzi teraz do sklepu po konkretne produkty, a nie po to, żeby pooglądać wystawę. Powinniśmy klientowi podawać ofertę w inny sposób, mniej skupiać się na zakupach impulsowych, raczej zapewnić, że ceny i promocje pozwolą mu kupić wszystko, co chce – mówił Krzysztof Romanowski, Head of SAP Retail Advisory, PwC.

Podkreślił, że na znaczeniu zyskała sprzedaż omnikanałowa, a co za tym idzie, pojawia się potrzeba szybkiego i sprawnego zarządzania cenami, wyprzedażami oraz synchronizacja cen we wszystkich kanałach sprzedaży.

Tradycyjne procesy sklepowe są uzupełniane o procesy związane z omnichannelem, czyli np. wydawaniem zamówień internetowych czy obsługą zwrotów. Do tego potrzebne są systemy i technologie, a SAP ma je w swoim portfelu. Takie rozwiązania proponuje system S/4HANA. Przykładem wdrożenia może być Zalando, w którym ta platforma integruje zapasy z całej Europy oraz ustala priorytety w kontekście poszczególnych kanałów – mówił Romanowski.

Jednym z elementów transformacji cyfrowej w przedsiębiorstwach jest korzystanie z rozwiązań chmurowych. Takie rozwiązanie, może przełożyć się na spore, nawet kilkudziesięcioprocentowe oszczędności. Tomasz Pelczarski, starszy konsultant obszaru Danych oraz Sztucznej Inteligencji (SI), sektor Enterprise w firmie Microsoft podkreśla, że jest to efekt bardziej elastycznej struktury informatycznej. Jego firma razem z SAP opracowały tzw. Wspólny Model Danych. Dzięki niemu dane są opisywane w taki sposób, aby mogły być one dostępne także dla innych systemów, co znacząco poprawia elastyczność. Uzupełniającym rozwiązaniem jest Azure Logic Apps, który pozwala powiązać wiele systemów firmowych i kierować z jednego panelu przepływem danych m.in. między produkcją a laboratoriami. – Ta usługa zawiera konektory, które pozwalają na łączenie i projektowanie przesyłania danych między SAP, a innymi rozwiązaniami – powiedział Pelczarski. Ciekawym rozwiązaniem jest także usługa Speech to Text. Można dzięki niej wypełnić fakturę głosowo, bez konieczności wprowadzania danych do komputera.

Cyfryzacja łańcuchów dostaw

We współczesnym handlu kluczową rolę odgrywa również transport i logistyka. Jak istotne są to kwestie, mieliśmy okazję przekonać się w pierwszej połowie roku, gdy pierwsza fala pandemii spowodowała zerwanie łańcuchów dostaw. Narzędzia do usprawnienia tego obszaru biznesowego oferuje firma SAP. Wojciech Wiśniewski, Logistics Team Leader, S&T Services Polska wskazuje na system S/4HANA i jego nową wersję, która pozwala na uzyskiwanie informacji o zamówieniach i stanie asortymentu w czasie rzeczywistym. Podkreśla też, że dla systemu stworzono wiele aplikacji, które są kluczowe w skutecznym rozwoju branży handlowej. – S/4HANA Retail to bardzo stabilne rozwiązanie, które cały czas się rozwija, dlatego że postęp w tym segmencie rynku jest bardzo dynamiczny. Ten system będzie z nami przez wiele lat – powiedział.

Łańcuch dostaw to także magazyny, a tutaj SAP oferuje swoje rozwiązanie pod nazwą SAP EWM. Podczas niedawnego SAP Retail Day o jego walorach opowiadali Sebastian Bień i Adam Piętera z Westernacher Poland LST.

– Działania, które są podejmowane w magazynie powinny być oparte o zapotrzebowanie klienta. Przy wykorzystaniu danych z platformy należy zaaranżować magazyn w taki sposób, aby zbieranie asortymentu zajmowało jak najmniej czasu. Towar, który szybko rotuje powinien znaleźć się w tzw. złotych strefach. Może to wygenerować milionowe oszczędności w ciągu roku – mówili eksperci. 

Opowiadali również o rozwiązaniu SAP Event Management. – Ten system daje możliwość śledzenia dostawy. Klient może być na bieżąco informowany o wszystkich zmianach dotyczących przesyłki. Korzystać powinien z niego także kierowca, który ma możliwość zmiany statusu zamówienia, a także skontaktowania się telefonicznego z klientem – mówili eksperci, podkreślając, że często o budowaniu przewagi konkurencyjnej decyduje to, co dzieje się na tzw. backstage’u.

Procurement w nowych czasach

Podczas wspomnianego wcześniej SAP Retail Day eksperci zwracali również uwagę na bardzo istotne zmiany zachodzące w działach zakupowych firm handlowych oraz rolę transformacji cyfrowej w ich pracy. – Co piąta firma nie ma pomysłu na transformację zakupów – mówił Tomasz Radomski, Business Transformation Advisor, VP w firmie Apollogic, który zwracał uwagę na fakt, że część sieci handlowych odchodzi od klasycznego podziału na działy zakupów poszczególnych kategorii. – Powstają również tzw. działy fast buy. Odpowiadają one za zakupy asortymentu, który powinien jak najszybciej trafić do sklepów – mówił Radomski i jako przykład podał maseczki – zaznaczył i dodał, że poprawie efektywności tego działu może służyć platforma SAP Ariba, która pomaga w zarządzaniu wszystkimi kategoriami wydatków.

Z kolei o rozwiązaniu SAP Upscale, narzędziu adresowanemu do zarządzania sprzedażą w internecie, mówił Sebastian Herod, prezes zarządu SI-eCommerce.

Coraz częściej robimy zakupy online. Upscale to rozwiązanie dla każdego, kto chce sprzedawać w sieci. Wspiera użytkowników biznesowych, którzy bez znajomości języków programowania mogą wprowadzać zmiany w systemie i zarządzać ścieżką klientów. Każdy użytkownik ma dostęp do bazy wiedzy i scenariuszy wraz z przykładami. Używając machine learning, Upscale jest w stanie pozycjonować produkty i budować promocje, a silnik wspiera w czasie rzeczywistym ruchy towarowe i przesunięcia między sklepami. Ciekawym elementem jest także wsparcie sprzedaży przez tworzenie tzw. story books. Kreator buduje historię produktu używając dynamicznej i statycznej treści. To samodzielna platforma, którą możemy uruchomić w kilka minutmówił Herod.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także