23.06.2016/09:30

Duża część konsumentów oczekuje od detalistów czegoś więcej niż niskie ceny!

W skali globalnej, blisko połowa klientów sklepów detalicznych uważa, że detaliści nie do końca rozumieją ich oczekiwania. Firma Nielsen zastanawia się, jakie mogą być konsekwencje tego faktu. Czego tak naprawdę oczekują konsumenci?

Z raportu Nielsena "Think Smaller for Big Growth" wynika, że tylko 53 proc. badanych uważa, że detaliści zawsze lub zazwyczaj rozumieją ich oczekiwania odnośnie artykułów spożywczych. Aby głębiej sięgnąć do ich portfeli, handlowcy muszą lepiej rozumieć i reagować na potrzeby konsumentów. W ten sposób mogą zbudować przewagę konkurencyjną.

Cena jest i pozostanie ważna. Dla wielu kupujących poszukiwanie okazji to ekscytujące zajęcie. W skali globalnej 59 proc. respondentów przyznaje, że lubi wyszukiwać ekstra promocje. Szczególnie dużo jest ich w Ameryce Północnej (68 proc.) i Ameryce Łacińskiej (64 proc.). Jednak każdy mądry kupiec wie od dawna, że cena i wartość to nie to samo. Gdy chodzi o cechy towaru, które mają wpływ na decyzję zakupową konsumenta, te związane z ceną wcale nie przeważają nad takimi zmiennymi jak szerokość asortymentu czy wygoda zakupów. Pytani o powody wyboru danego miejsca robienia zakupów, respondenci wymieniają wysoką jakość produktów (57 proc.) wygodną lokalizację (56 proc.) oraz dostępność produktów (54 proc.). Natomiast mniej cenią sobie ogólnie niskie ceny (48 proc.), atrakcyjne wyprzedaże czy promocje (47 proc.) oraz dobre promocje czy kupony rabatowe w gazetkach (37 proc.). Gdy zestawimy wszystkie zmienne, okaże się, że tylko 3 z 14 najczęściej wybieranych czynników ma bezpośredni związek z ceną/wartością produktu.

Detaliści i producenci od lat wbijają klientom do głów przekonanie, że niska cena powinna być normą. Jednak wielu konsumentów jest gotowych płacić więcej, jeśli inne zalety produktu przeważają. Jednym ze sposobów na uniknięcie przez detalistów ciągłych wojen cenowych i kosztownych promocji jest zwiększenie innych korzyści, jakich mogą dostarczyć klientom. Aby klient kupił dany produkt ponownie, musi być jednak przekonany, że warto było zapłacić za niego więcej.

W Azji Południowo-Wschodniej, gdzie badaniem Nielsena objęto 16 kategorii produktowych w 6 marketach, w okresie pomiędzy październikiem 2012 i 2014 r. sprzedaż w segmencie premium wzrosła o 21 proc. w segmencie tanim (value) o 10 proc., a w podstawowym (mainstream) o 8 proc. W tym samym okresie w Chinach segment premium wzrósł nawet o 23 proc.

W USA badania pokazały, że formaty detalistów, przyciągające bardzo różnych konsumentów – sieci dyskontów oraz supermarkety z naturalną żywnością i produktami dla smakoszy – otwierają nowe sklepy i odbierają udziały w rynku supermarketom głównego nurtu. Pomiędzy latami 2015-2020 wzrost tych dwóch formatów wyniesie odpowiednio 2,8 proc. i 6,8 proc. rocznie, podczas gdy dla zwykłych supermarketów ten wzrost prognozowany jest na 1,4 proc. rocznie.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.