20.01.2013/15:16

Czy przejęcie Reala przez Auchan zmieni rynek?

Jeżeli Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie wyrazi sprzeciwu, to jeszcze w tym roku francuski Auchan sfinalizuje przejęcie 54 „polskich” hipermarketów Real, należących do niemieckiej Grupy Metro. Tak wielka transakcja, opiewająca na 1,1 mld euro i dotycząca aż czterech rynków – polskiego, rosyjskiego, rumuńskiego oraz ukraińskiego – raczej już się nie powtórzy.

O sprzedaży Reala mówiło się od ładnych kilku lat. Jedna z największych sieci hipermarketów z trudem radziła sobie na naszym rynku. Prezesi polskiego oddziału zmieniali się dość często, a wraz z nimi pojawiały się kolejne koncepcje uzdrowienia sytuacji. Nie przynosiło to większych efektów, nic więc dziwnego, że pytanie o możliwość sprzedaży powtarzane było jak mantra. Pojawiały się spekulacje dotyczące udziału w transakcji nawet amerykańskiego Wal­‑Marta, mówiło się o inwestorach finansowych, zaś przed ponad rokiem po raz pierwszy padła nazwa francuskiego Auchan. Mimo to skala transakcji zaskoczyła obserwatorów rynku. Auchan ma przejąć aż 91 sklepów i 13 galerii handlowych w czterech krajach wschodnioeuropejskich za 1,1 mld euro, czyli za ponad 4,5 mld zł. Pod warunkiem oczywiście, że zgodę wyrażą urzędy antymonopolowe w każdym z krajów.

Ostatni z wielkich

Jeszcze dziesięć lat temu na naszym rynku działali wszyscy wielcy europejscy operatorzy sieci hipermarketów. Szybko jednak zaczęli się wykruszać. Należąca do Grupy Dohle sieć HIT została przejęta przez Tesco, hipermarkety Jumbo Jeronimo Martins sprzedał Aholdowi, który dość szybko wycofał się z Polski, sprzedając hipermarkety Hypernova i supermarkety Albert Carrefourowi. Nieco później Real odkupił hipermarkety Géant od Grupy Casino, która, wycofując się z Polski, supermarkety Leader Price odstąpiła Tesco. W efekcie w 2010 roku działały nad Wisłą cztery sieci hipermarketów: Tesco, Carrefour, Auchan i Real oraz E.Leclerc, którego status jest jednak odmienny – każdy sklep to oddzielna spółka kierowana przez indywidualnego detalistę, więc możliwości sprzedaży sieci jako całości są mocno ograniczone.
Jeżeli dojdzie do realizacji transakcji pomiędzy Auchan a Realem w zakładanym kształcie, będzie to oznaczać dla polskiego rynku duże zmiany. Powstanie bowiem operator detaliczny uzyskujący roczne obroty na poziomie 12 mld zł, a więc porównywalne do Tesco, okupującego obecnie pozycję wicelidera, za Jeronimo Martins Polska. To przejęcie stanowi ogromne wyzwanie, ale i zagrożenie dla dostawców, którzy będą zmuszeni do bardzo trudnych negocjacji. To także potencjalne niebezpieczeństwo dla takiej firmy, jak Eurocash, która będzie musiała dostosować się cenowo do oferty nowo powstałego potentata, co wcale nie będzie łatwe, biorąc pod uwagę strategię niskich cen stosowaną przez Auchan.

O zgodę nie będzie łatwo


Jednak prawdopodobieństwo tego, że Auchan otrzyma bezwarunkową zgodę na przejęcie wszystkich hipermarketów Real jest niewielkie. Wszystkie fuzje ostatnich lat uzyskały tzw. warunkową zgodę UOKiK. Zarówno Biedronka, przejmując dyskonty Plus, musiała sprzedać część sklepów, jak i Eurocash, aby zamknąć transakcję kupna Tradisu, musiał zrezygnować z części hurtowni. Trudno uwierzyć, żeby przy tej akwizycji było inaczej. A zbycie tak dużych sklepów nie jest tym samym, co sprzedaż małych 300­‑metrowych placówek dyskontowych lub niewiele większych hal C&C. Znalezienie chętnego na obiekty nie objęte zgodą urzędu nie będzie dla obu stron transakcji łatwe.
Przejęcie hipermarketów sieci Real w Polsce i dostosowanie ich do standardów Auchan zajmie prawdopodobnie kilka lat. Trzeba bowiem pamiętać o tym, że Francuzi rozwijali się w sposób organiczny, budując własne obiekty na obrzeżach miast. Tymczasem większość hipermarketów Real działa na wynajętych powierzchniach w centrach handlowych, które nie należą do Grupy Metro. A to może oznaczać np. konieczność renegocjacji umów najmu, czy dostosowania strategii handlowej firmy do nowych warunków lokalowych i finansowych.

Witold Nartowski













Wiadomości Handlowe, Nr 1 (121) Styczeń 2013

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.