03.11.2022 / 10:16
StoryEditor

Czym jest strategia marketingowa i jak ją realizować?

Podstawą strategii marketingowej jest jej kontekst. (Źródło: pixabay.com)
Jeżeli zamierzamy rozpocząć działalność biznesową w internecie, to musimy od razu zastanowić się nad reklamą. W tym celu będziemy musieli sięgnąć po narzędzia z obszaru marketingu internetowego, ale jeszcze zanim to zrobimy, przyda się dobra strategia marketingowa.

Pojęcie strategii marketingowej nieodzownie wiąże się z reklamą. Teoretycznie większość osób wie, że takowa powinna być. Jednak kiedy już trzeba dokładnie powiedzieć, o co tak właściwie chodzi i co strategia marketingowa powinna obejmować, pojawiają się schody.

Czym jest strategia marketingowa?

Czasem zamiennie używa się pojęcia strategii przedsiębiorstwa i strategii marketingowej. Mają ze sobą nieco wspólnego, ale oznaczają co innego. Strategia przedsiębiorstwa jest pojęciem znacznie szerszym i wiąże się z całą organizacją. Natomiast strategia marketingowa dotyczy interakcji między firmą a rynkiem.

Najprościej można powiedzieć, że pod pojęciem strategii marketingowej kryją się pewne zasady postępowania pozwalające osiągnąć firmie stabilną pozycję i zysk. Przemyślana strategia marketingowa pozwoli wyprzedzić konkurencję, zminimalizować ryzyko i zagrożenia.

Co zawiera strategia marketingowa?

Podstawą strategii marketingowej jest jej kontekst. Należałoby przedstawić markę, misję, historię, skojarzenia, jakie budzi. W przypadku, kiedy nasza firma działa już od dłuższego czasu, od razu warto przygotować wszystkie materiały, z jakich się korzysta. Obowiązkowo musi być miejsce na cele marketingowe, są one jednym z najważniejszych punktów takiego dokumentu. Mając je sprecyzowane, będziemy mogli dobrać do nich odpowiednie narzędzia. Równie istotny jest plan działania pokazujący jak poszczególne działania wdrożyć, by zrealizować założenia. W tym miejscu warto uwzględnić, jakimi kanałami dystrybucji będziemy się posługiwać.

Jak wygląda tworzenie strategii marketingowej?

Stworzenie dobrej strategii marketingowej wymaga czasu i wielu analiz. Na podstawie tego, co było wyżej, widać, że zawiera szereg elementów, więc nie powstanie w ciągu jednego dnia. Zanim zrobimy strategię, która całkowicie spełni nasze oczekiwania i pozwoli osiągnąć sukces, musimy sporo przemyśleć. Można wyszczególnić kilka etapów tworzenia, a w każdej firmie mogą się one trochę różnić. Zacząć musimy od zebrania wszystkich materiałów, jakie dotyczą naszej firmy. Ważne są dotychczasowe dokumenty marketingowe, raporty i analizy. Odpowiedzmy sobie na pytanie, jaka jest firma i dlaczego istnieje?

W drugim etapie musimy określić nasze cele marketingowe. Mają być dopasowane do strategii biznesowej firmy. To pozwoli nadać strategii kierunek. Konieczne jest przeanalizowanie swojego otoczenia, konkurencji, grupy docelowej i dostępnych środków. Jest to ten moment, kiedy możemy wyciągnąć wnioski na podstawie dotychczasowych danych. Jasno określmy budżet, jaki jesteśmy gotowi poświęcić na rzecz działań marketingowych.

Na koniec, kiedy przyjrzymy się wszystkim analizom, wnioskom i celom, możemy zastanowić się nad narzędziami, które wykorzystamy. Wybieramy kanał, czas emisji i formę komunikacji. Więcej na ten temat można przeczytać na stronie: https://harbingers.io/blog/strategia-marketingowa

25. kwiecień 2024 23:45