06.08.2020/12:36

Czym najchętniej handlowali mali detaliści na platformach marketplace w 2020 r.?

Eksperci marki Shoper przyjrzeli się kategoriom sklepów, które funkcjonowały na platformie pod koniec 2019 roku oraz z końcem czerwca 2020. Sprawdzili, jakich internetowych sklepów jest w Polsce najwięcej i czy pandemia wpłynęła na strukturę branżową e-handlu. Dostrzegli z pozoru niewielkie, ale istotne zmiany.

Na platformie Shoper, dostawcy rozwiązania do prowadzenia e-sklepu w modelu SaaS, w ciągu ostatnich sześciu miesięcy – od 31 grudnia 2019 do 30 czerwca 2020 – o ponad 2 tys. wzrosła liczba wszystkich aktywnych sklepów.Udziały poszczególnych kategorii asortymentu w zasadzie pozostały niezmienione. Poza małymi wyjątkami.

Branże sklepów internetowych pod koniec 2019 r.

Źródło: Shoper

Wciąż najwięcej sklepów było i jest w kategoriach Dom i ogród oraz Ubrania. Ich udział w liczbie sklepów na platformie Shoper to odpowiednio około 23 i 17 proc. Na uwagę zasługuje co innego: skok udziału o 2 punkty procentowe dla sklepów z kategorii Delikatesy i o jeden punkt procentowy sklepów w kategorii Zdrowie i Uroda.

– Te 1 czy 2 punkty procentowe to nominalnie kilkaset nowych sklepów tylko w tych dwóch kategoriach! – podkreśla Oliwia Tomalik, Marketing Manager w Shoper. – Ewidentnie mamy do czynienia z efektem pandemicznym. Internetowi sprzedawcy wyczuli zapotrzebowanie klientów i byli w stanie szybko uruchomić sklepy z podstawowym, potrzebnym na co dzień asortymentem. Konsumenci z kolei, zmienili swoje nawyki, ograniczając zakupy w stacjonarnych sklepach. Przypuszczamy, że na stałe – dodaje.

Najmniejszą popularnością wśród osób, które zakładały sklepy w ciągu ostatnich 6 miesięcy, cieszyła się kategoria sport i podróże.

– Nominalna liczba takich sklepów nieznacznie wzrosła, ale ich udział w ecommerce'owym torcie zmalał do 6 proc. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy preferowali kategorie o większym potencjale i nie byli chętni obstawiać branży mocno związanej z turystyką, która w czasie pandemii przeżywa poważne trudności – zauważa Oliwia Tomalik.

Branże sklepów internetowych w połowie 2020 r.

Źródło: Shoper

 

Delikatesy zasługują na uwagę nie tylko ze względu na rosnący udział tego typu sklepów w porównaniu z innymi kategoriami, ale też ze względu na ponadprzeciętne wzrosty sprzedaży i liczby transakcji. Pierwsze półrocze 2020 roku było dla tych sklepów aż o 259 proc. lepsze pod względem przychodu niż analogiczny okres w 2019 roku. Przychody sklepów z kategorii Zdrowie i uroda dla tych samych okresów też były ponad dwukrotnie lepsze niż w 2019 roku.

Choć sklepy z asortymentem spożywczym (kategoria Delikatesy) stanowią obecnie 5,3 proc. biznesów działających na platformie Shoper, to wśród zakładanych w pierwszym półroczu 2020 r. ich udział sięgnął 19 proc., co daje tej kategorii trzecie miejsce zaraz po drogeriach online wyraźny wzrost na (21 proc.) i niezmiennie najpopularniejszej także w 2020 r. Kategorii Dom i ogród (22 proc.).

Branże sklepów założonych w 2020 r.

 

Źródło: Shoper

Media i ich czytelnicy kochają historie o nowatorskich wynalazkach, które podbiły rynek dzięki obejściu tradycyjnych kanałów dystrybucji przez internet, co stwarza mylne wrażenie, że e-handel napędza sprzedaż gadżetów i wyszukanych produktów niedostępnych w zwykłych sklepach. Tymczasem tak naprawdę zdecydowana większość sklepów internetowych sprzedaje akcesoria codziennego użytku, a rok 2020 z powodu pandemii jeszcze bardziej wzmocnił tę tendencję.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.