14.04.2020/13:30

Detaliści docenili sztuczną inteligencję. To wyścig po nasze portfele

Jest taka branża, gdzie technologia staje się ważniejsza niż ludzie. Nie jest to medycyna, nie są to też autonomiczne samochody czy robotyczni asystenci. To handel detaliczny, który odpowiada za największe inwestycje w SI – donosi firma analityczna IDC. Przewiduje też, że tylko w tym roku wydatki na rozwój sztucznej inteligencji wyniosą prawie 36 mld dolarów. Nikt jednak nie będzie tak hojny, jak detaliści, którzy planują przeznaczyć na ten cel blisko 6 mld dolarów.

Jeszcze dwa lata temu branża e-commerce odpowiedzialna była za sprzedaż produktów o wartości około 2,3 bln dolarów. Szacuje się, że do 2021 roku wartość ta ulegnie podwojeniu. Obroty sprzedawców internetowych wyniosą blisko 4,8 bln dolarów.

– Dziś nawet z naprawdę małym kapitałem można rozpocząć własny biznes, często wystarczą odrobina wysiłku i dobry produkt. Jest to możliwe dzięki rozwojowi technologii i rozbudowanym platformom sprzedażowym, które pełnią funkcję wirtualnych centrów handlowych z tysiącami cyfrowych butików. Konto na Amazonie posiada już 5 mln sprzedawców, z tego około 1,5 mln jest aktywnych. Statystyki Amazona dobitnie pokazują, że taka działalność się opłaca. Tylko na amerykańskim rynku, ponad 140 tys. sprzedawców może pochwalić się rocznymi obrotami na poziomie co najmniej 100 tys. dolarów – komentuje Sascha Stockem z Nethansy.

Dodaje, że tradycyjny e-handel brzmi trochę jak oksymoron, ale prawda jest taka, że handel elektroniczny znacznie rozszerzył swój zakres. To już dużo więcej niż zwyczajna sprzedaż online. Znaleźliśmy się w bardzo trudnej fazie transformacji. E-commerce zamienia się w c-commerce. C jak customer experience (doświadczenia klienta), conversation (dialog) i cognitive (wpływanie na funkcje poznawcze). C-commerce to wszystko, co ma związek z AI i inteligentnymi ulepszeniami w zakresie zakupów.

Algorytmy głodne wiedzy

Rozwój technologii to prawdziwe turbodoładowanie dla biznesu, które podobnie jak silnikach samochodowych, gdzie wykorzystując te same jednostki napędowe, producenci mogą zaoferować lepsze osiągi - tak w świecie firm, technologia pomaga w generowaniu lepszych rezultatów.

Doskonałym przykładem jest rozwój coraz sprytniejszej sztucznej inteligencji. E-sprzedawcy z całego świata, dostali do pomocy dodatkową parę rąk i uszu, które skutecznie wspomagają ich pracę. W jaki sposób? Na przykład śledząc użytkownika, algorytmy sprawnie wyszukują ślady jego aktywności, badają jego preferencje i zachowanie. Pozyskaną w ten sposób wiedzę wykorzystują na wiele sposobów, których wspólnym mianownikiem jest personalizacja. To proces dopasowania całej komunikacji do odbiorcy.

Natomiast czy stosowanie tej technologii się opłaca? W przygotowanym przez SalesForce raporcie “Personalizacja w zakupach” wykazano, że 6% wizyt detalicznych wynikających z rekomendacji sztucznej inteligencji, przyniosło 37% przychodów. Te spersonalizowane doświadczenia zaowocowały 4,5-krotnie wyższą wartością koszyka i 5-krotnie wyższą ceną zakupów.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.