Dwie trzecie Polaków nie zna żadnego e-sklepu spożywczego
Najlepiej rozpoznawalną marką spośród wszystkich polskich e-serwisów jest Allegro. Natomiast wśród serwisów zagranicznych najczęściej wskazywany jest serwis AliExpress, rozpoznawany spontanicznie przez 30 proc. spośród osób, które dokonały zakupów na serwisach zagranicznych w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Najsłabiej rozpoznawalna jest branża e-grocery. Tylko 34 proc. badanych było w stanie spontanicznie wymienić nazwę e-sklepu spożywczego. To dane z raportu Gemius, E-commerce w Polsce 2018.
Serwis Allegro spontanicznie wymienia aż 72 proc. badanych. Na drugim miejscu jest serwis OLX z 33-proc. rozpoznawalnością. Ceneo kojarzy 12 proc. respondentów, a najbardziej znany serwis zagraniczny AliExpress – 10 proc. badanych.
Kategorią, w przypadku której respondenci mieli najmniej kłopotów ze spontanicznym wskazaniem serwisów, jest odzież – tylko 1/3 badanych nie była w stanie wskazać żadnej marki. W świadomości badanych niezmiennie dominują tu dwa serwisy – Allegro (30 proc.) oraz Zalando (25 proc.). Druga wymieniona marka jest szczególnie lepiej rozpoznawana przez osoby z wyższym wykształceniem.
Podobnie łatwo badani wskazywali spontanicznie marki z kategorii serwisów internetowych sprzedających sprzęt RTV i AGD. Liderów znajomości jest kilku: RTVEuroAGD (25 proc.), Mediamarkt (22 proc.), Mediaexpert (21 proc.) oraz Allegro (19 proc.). Mediamarkt i Mediaexpert są częściej wymieniane przez osoby najmłodsze (15-24 lat), zaś RTVEuroAGD i Mediamarkt przez osoby z wyższym wykształceniem i dobrze oceniające sytuację materialną swojego gospodarstwa domowego.
Ponad połowa badanych (53 proc.) była w stanie wskazać marki serwisów internetowych sprzedających multimedia w formie tradycyjnej (książki, płyty itp.). W tej kategorii niekwestionowanym liderem jest Empik (39 proc.), a kolejną marką jest Allegro (13 proc.). Empik jako sprzedawca tradycyjnych multimediów jest szczególnie dobrze rozpoznawany przez najmłodszych respondentów, osoby z wyższym wykształceniem oraz dobrze oceniające sytuację ekonomiczną swojego gospodarstwa domowego.
Warto jednak zauważyć, że słabiej rozpoznawane są marki serwisów internetowych sprzedających multimedia w formie elektronicznej (aplikacje, e-booki itp.) – jakąkolwiek markę podało 40 proc. badanych. W tej kategorii liderem także jest Empik (23 proc.), który jest znacząco częściej wymieniany niż Allegro (6 proc.).
Połowa badanych wskazała spontanicznie jakąkolwiek markę z kategorii perfumerii / drogerii internetowych. W tej kategorii znajdziemy kilka marek o znaczącej znajomości spontanicznej. Są to: Rossmann (21 proc.), iPerfumy (15 proc.) Douglas (11 proc.), oraz Sephora (10 proc.). Większość tych marek jest istotnie lepiej rozpoznawanych przez kobiety niż przez mężczyzn, a poza Rossmann, częściej przez osoby z wyższym wykształceniem.
Podobnie dobrze (47 proc. wskazań na jakąkolwiek markę) rozpoznawane są marki z kategorii serwisów internetowych sprzedających artykuły do domu i ogrodu. Liderami znajomości są Allegro (19 proc.), Castorama (12 proc.), Ikea (10 proc.) oraz Leroy Merlin i OBI (po 9 proc.).
4 komentarze
-
22.07.2018
Ja ide najpierw do nich, a potem patrzę na neta, bo czasem na stronce inne promki niż w sklepie się da upolować
-
21.07.2018
pewnie, albo osobićsie wpaśc do sklepu albo kupować to samo co znajomi.
-
16.07.2018
Podobnie, ale elektronikę też, bo musze wcześniej dotknąć i obejrzeć.
-
12.07.2018
Spożywkę to kupuję stacjonarnie bo nigdy nie wiem czego potrzebuję. Elektronikę za to zawsze online w media expercie.
2