Dynamika sprzedaży detalicznej w listopadzie 2016 r.
W listopadzie br. odnotowano wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych w skali roku o 7,4% (wobec wzrostu o 4,6% przed miesiącem oraz o 5,7% w listopadzie ub. roku). W porównaniu z październikiem br. miał miejsce spadek sprzedaży detalicznej o 3,4% (wobec spadku przed rokiem o 5,9%).
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w listopadzie br. była wyższa w skali roku w większości grup. Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży detalicznej ogółem najwyższy wzrost zaobserwowano w grupie podmiotów handlujących żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi (o 13,0% wobec spadku o 3,3% przed rokiem), jednak wzrost ten częściowo był spowodowany zmianami organizacyjnymi przedsiębiorstw, jakie miały miejsce w ubiegłym roku.
Mniejszą sprzedaż w skali roku wykazały jednostki zaklasyfikowane do grupowania „pozostała sprzedaż detaliczna w niewyspecjalizowanych sklepach” (o 2,7% wobec wzrostu o 21,1% przed rokiem), co również było związane ze zmianami organizacyjnymi w ubiegłym roku oraz „pozostałe” (o 0,6% wobec spadku o 6,9% przed rokiem). W grupach o niższym udziale w sprzedaży detalicznej ogółem wysoki wzrost odnotowano w podmiotach zajmujących się sprzedażą tekstyliów, odzieży i obuwia (o 16,0%).
W okresie styczeń – listopad br. wzrost sprzedaży detalicznej w skali roku wyniósł 5,6% (wobec wzrostu o 3,4% w 2015 r.).
Dane GUS dotyczą przedsiębiorstw handlowych i niehandlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób.
5