23.05.2017/12:05

Dyrektor w PwC Polska: tworzenie strategii w handlu przypomina dziś błądzenie po ciemku

Trudno podejmować decyzje strategiczne, nie znając ostatecznego kształtu przepisów bezpośrednio dotyczących rynku – przekonywał Grzegorz Łaptaś, dyrektor w Dziale Usług Doradczych PwC Polska podczas 10. Kongresu Rynku FMCG.

W trakcie debaty „Strategie rozwoju w sektorze FMCG” Grzegorz Łaptaś zwracał uwagę, że mając tylko mgliste przesłanki dotyczące planowanych zmian prawa, jak chociażby ustawy o zakazie handlu w niedziele, niemal nie da się sprawnie prowadzić biznesu. – Strategia to wybór, a dziś przypomina on błądzenie po ciemku – wprost stwierdził dyrektor w PwC Polska.

Wskazał, że wspomniany zakaz może wpłynąć na to, jakie formaty będą wiodły prym na rynku. – Wydaje się, że dzisiaj hipermarketom wiatr wieje w oczy, a sprzyja marketom proximity, sklepom convenince. Tymczasem 70-80 proc. wizyt w punktach convenience to albo wizyty nieplanowane, związane np. z zakupem papierosów czy napoju, albo wynikające z potrzeby impulsowej, np. konieczność kupienia produktu, którego zabrakło podczas przygotowania obiadu. Te misje zakupowe zostaną stracone, jeśli wejdzie w życie zakaz handlu w niedziele. Większość zakupów w hipermarketach jest natomiast zaplanowana z góry, więc przy zakazie niedzielnego handlu, klienci pójdą na zakupy po prostu w sobotę – wyjaśniał Grzegorz Łaptaś.

Dodał, że taka regulacja pomoże sklepom wielkopowierzchniowym, chociaż jest haczyk dotyczący centrów handlowych, gdzie mieści się część dużych placówek. – Parkingi w centrach w niedziele są w większości zapełnione, a jeśli przesuniemy całość obrotów na sobotę, to można się spodziewać problemów związanych bezpośrednio z tłokiem. Tym samym inwestycje w infrastrukturę centrów, warte kilkadziesiąt milionów złotych, będą wymagać przeprofilowania – zaznaczył ekspert z PwC.

Dodaj komentarz

4 komentarze

  • zbyszek52 21.06.2017

    Może i miało być dobrze, ale wychodzi jak zawsze czyli źle. Oczywiście stratni będą na tym zwykli ludzie i rodzinne interesy

  • ludowiec 28.05.2017

    Tego ruchu z niedzieli małe polskie sklepy franczyzowe niestety nie nadrobią, bo do nich ludzie przychodzą bez planu, jak im czegoś zabraknie.

  • olek 28.05.2017

    PiS mąci przedsiębiorcom tą ustawą o zakazie handlu i nie daje im poczucia stabilnosci, a to jest mega ważne przy prowadzeniu własnego biznesu

  • mirosław 27.05.2017

    Wynika z tego, że ustawa o zakazie handlu przysłuży się zagranicznym hipermarketom, a zaszkodzi małym polskim sklepom, bo one nie nadrobią obrotów w inne dni tygodnia.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.