Dyskonty zdominowały handel chemią gospodarczą
Polacy wydali w 2015 roku około 10 mld zł na produkty chemiczne i 10,4 mld zł na kosmetyki. Dla porównania, wydatki na żywność przekroczyły 100 mld zł. Podobnie jak w handlu spożywczym również w przypadku produktów kosmetyczno-chemicznych bardzo odważnie poczynają sobie dyskonterzy.
Jeśli chodzi o artykuły chemii gospodarczej, najwięcej przeznaczamy na produkty do mycia i czyszczenia, stanowiące około 30 proc. całych wydatków koszyka produktów chemicznych. Polacy są skłonni wydawać coraz więcej na kategorie kosmetyczne, m.in. na maszynki do golenia i produkty do ochrony przeciwsłonecznej. Na polskim rynku działa ponad 800 firm produkujących kosmetyki i ponad 700 oferujących artykuły chemiczne.
W przypadku kosmetyków marki własne już nie rosną, ale i tak stanowią od 15 do 33 proc. całkowitej sprzedaży, w zależności od kategorii. Brylują chociażby w przypadku mydeł toaletowych. – Warto przyglądać się produktom spożywczym, bo wszystko, co się tam dzieje, dociera potem na rynek chemii i kosmetyków. Duża w tym rola dyskontów, które odpowiadają już za ponad jedną trzecią sprzedaży chemii gospodarczej, a statystyczny Polak odwiedza je średnio 12-13 razy w miesiącu – mówiła podczas IV Forum Kosmetycznego Katarzyna Gildewska z Nielsena.
W sprzedaży detalicznej kosmetyków dyskonty wyszły na drugą pozycję, ale ich pole wzrostu jest ograniczone, ponieważ sprzedawcy w nich zatrudnieni nie mają fachowej wiedzy, która zawsze była, jest i będzie przewagą drogerii.
W 2011 roku co piąty Polak zmieniał sklepy w zależności od pojawiających się w nich promocji. W 2015 roku robił tak już co trzeci z nas. Rośnie odsetek osób sięgających po daną markę tylko dlatego, że oferowana jest ona w promocyjnej cenie. W ten sposób sprzedaje się już ponad połowa żelów pod prysznic i past do zębów. (AU)
Miejsca zakupu artykułów chemii gospodarczej – wartościowo (w proc.)
Maj-czerwiec 2014 | Maj-czerwiec 2016 | |
Dyskonty | 29,6 | 34,8 |
Hipermarkety | 20,4 | 18,5 |
Sklepy chemiczne | 17,5 | 17,4 |
Supermarkety | 19,0 | 17,0 |
Pozostałe | 13,5 | 12,3 |
Źródło: Nielsen Retail Audit
Miejsca zakupu artykułów kosmetycznych – wartościowo (w proc.)
Maj-czerwiec 2014 | Maj-czerwiec 2016 | |
Sklepy chemiczne | 58,4 | 60,2 |
Dyskonty | 11,2 | 14,4 |
Hipermarkety | 14,6 | 12,1 |
Supermarkety | 9,6 | 8,0 |
Pozostałe | 6,2 | 5,3 |
Źródło: Nielsen Retail Audit
13