25.11.2016/12:07

Dyskonty zdominowały handel chemią gospodarczą

Polacy wydali w 2015 roku około 10 mld zł na produkty chemiczne i 10,4 mld zł na kosmetyki. Dla porównania, wydatki na żywność przekroczyły 100 mld zł. Podobnie jak w handlu spożywczym również w przypadku produktów kosmetyczno-chemicznych bardzo odważnie poczynają sobie dyskonterzy.

Jeśli chodzi o artykuły chemii gospodarczej, najwięcej przeznaczamy na produkty do mycia i czyszczenia, stanowiące około 30 proc. całych wydatków koszyka produktów chemicznych. Polacy są skłonni wydawać coraz więcej na kategorie kosmetyczne, m.in. na maszynki do golenia i produkty do ochrony przeciwsłonecznej. Na polskim rynku działa ponad 800 firm produkujących kosmetyki i ponad 700 oferujących artykuły chemiczne.

W przypadku kosmetyków marki własne już nie rosną, ale i tak stanowią od 15 do 33 proc. całkowitej sprzedaży, w zależności od kategorii. Brylują chociażby w przypadku mydeł toaletowych. – Warto przyglądać się produktom spożywczym, bo wszystko, co się tam dzieje, dociera potem na rynek chemii i kosmetyków. Duża w tym rola dyskontów, które odpowiadają już za ponad jedną trzecią sprzedaży chemii gospodarczej, a statystyczny Polak odwiedza je średnio 12-13 razy w miesiącu mówiła podczas IV Forum Kosmetycznego Katarzyna Gildewska z Nielsena.

W sprzedaży detalicznej kosmetyków dyskonty wyszły na drugą pozycję, ale ich pole wzrostu jest ograniczone, ponieważ sprzedawcy w nich zatrudnieni nie mają fachowej wiedzy, która zawsze była, jest i będzie przewagą drogerii.

W 2011 roku co piąty Polak zmieniał sklepy w zależności od pojawiających się w nich promocji. W 2015 roku robił tak już co trzeci z nas. Rośnie odsetek osób sięgających po daną markę tylko dlatego, że oferowana jest ona w promocyjnej cenie. W ten sposób sprzedaje się już ponad połowa żelów pod prysznic i past do zębów. (AU)

Miejsca zakupu artykułów chemii gospodarczej – wartościowo (w proc.)

 

Maj-czerwiec 2014

Maj-czerwiec 2016

Dyskonty

29,6

34,8

Hipermarkety

20,4

18,5

Sklepy chemiczne

17,5

17,4

Supermarkety

19,0

17,0

Pozostałe

13,5

12,3

Źródło: Nielsen Retail Audit

Miejsca zakupu artykułów kosmetycznych – wartościowo (w proc.)

 

Maj-czerwiec 2014

Maj-czerwiec 2016

Sklepy chemiczne

58,4

60,2

Dyskonty

11,2

14,4

Hipermarkety

14,6

12,1

Supermarkety

9,6

8,0

Pozostałe

6,2

5,3

Źródło: Nielsen Retail Audit

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.