01.09.2016/08:38

Dziesięć sieci zdominowało rynek handlowy w Polsce

Na polskim rynku handlowym najszybszy wzrost od 2010 r. zanotowało 10 największych sieci. Od tamtej pory udało im się zwiększyć sprzedaż aż o około 60 proc. Niekwestionowanym liderem pod względem przychodów (38,5 mld zł w 2015) jest należąca do Jeronimo Martins Biedronka, której udziały w rynku handlu spożywczego w Polsce wynoszą już ponad 18,4 proc. - szacują eksperci firmy Roland Berger w raporcie "Handel spożywczy w Polsce w latach 2010-2020".

Poza Biedronką, w czołówce uplasowały się kolejno sieci Tesco, Lidl, Kaufland, Auchan, ABC, Lewiatan, Carrefour, Żabka i Intermarche. W 2015 r. udziały każdej z wymienionych sieci mieściły się w przedziale 2,5 proc. - 5,8 proc. Ogółem 10 największych sieci handlowych zagarnęło dla siebie już 57,7 proc. polskiego rynku, choć jeszcze w 2010 r. ich łączne udziały wynosiły "tylko" 42,5 proc.

Jednocześnie dziesięć najwiekszych sieci handlowych konsekwentnie zwiększa udział w swoich segmentach. Najbardziej skoncentrowanym segmentem są dyskonty. W 2015 roku Biedronka i Lidl posiadały 92 proc. udziału w wartości sprzedaży detalicznej w segmencie dyskontów notując wzrost o 2 p.p. względem 2010 roku. Najmniej skoncentrowanym segmentem handlu nowoczesnego są hipermarkety, gdzie 3 największych sieci w segmencie posiadało 60 proc. udziałów w sprzedaży, zwiększając swój udział o 3 p.p. na przestrzeni ostatnich 6 lat. Wzrost wynikał głównie ze stopniowego przejmowania sklepów Real przez Auchan.

- Na przestrzeni ostatnich sześciu lat sprzedaż w dyskontach rosła średniorocznie o 16 proc. Największe sieci dyskontowe rosły najszybciej ze wszystkich segmentów w kategorii wartości sprzedaży oraz powierzchni sprzedaży odpowiednio 16 proc. i 11 proc. rok do roku 2010-2015 - zwracają uwagę eksperci Roland Berger w raporcie. Pod względem wzrostu sprzedaży w segmencie dyskontów liderem pozostaje Biedronka, ze średniorocznym wzrostem  przychodów wynoszącym prawie 15 proc.

Drugim najszybciej rosnącym segmentem był segment convenience, ze średniorocznym wzrostem wartości sprzedaży na poziomie 12 proc. W tym segmencie najszybciej, w tempie prawie 20% rocznie, rozwijała się Żabka. Największe sieci convenience rosną najszybciej ze wszystkich segmentów w kategorii liczby sklepów wykazując średnioroczny wzrost na poziomie 11 proc. w latach 2010-2015.

Znacznie wolniej rosła sprzedaż w hipermarketach i supermarketach, w których średnioroczny wzrost wartości sprzedaży na przestrzeni 2010-2015 roku był na poziomie odpowiednio 2 proc. i 6 proc. Analitycy Roland Berger również w tym wypadku podkreślają, że wzrost w segmencie hipermarketów wynikał głównie ze stopniowego przejmowania sklepów Real przez Aucha. Supermarkety notowały natomiast najwolniejsze tempo wzrostu w kategorii powierzchni sprzedażowej i liczbie sklepów odpowiednio 6 proc. i 4 proc., rok do roku w latach 2010-2015.

Dodaj komentarz

6 komentarzy

  • PL 22.01.2017

    tylko Lewiatan jest polski. wnioski wyciągnij sobie sam.

  • pawlica1 05.09.2016

    Szerokie omówienie, ale brak podania źródła

  • Hero 05.09.2016

    Wolę być skolonizowany przez Zachód niż przez dzikusów z PISu. Jakoś przez ostatnie 25 lat kolonizacji było mi dobrze i nie narzekałem. A to co wyrabia horda pisowska to zagrożenie dla swobód obywatelskich i bezpieczeństwa Polski. Bo słaba i odizolowana przez pisowców Polska może paść łupem sąsiadów jak 250 lat temu

  • Jacek 02.09.2016

    A Biedronka , Lidl to polska sieć ? Ma robolów polskich a zysk właściciel zagraniczny .Reklama nabijająca w butelkę Polaków .Przyjdz i dostaniesz 20 potem 30 zł jak zakupisz ,ale że to wytypowane tylko towary to nie poinformują .To tak jak bierzesz kredyt i nie masz czasu zapoznać się z malutkimi literkami na dole -a nuż przewidzą że nie dowidzisz.i już cię mają .A jaka pyszna łopatka z polskiej świni u nich !!!czy widzisz nocą jak z zachodu podjeżdża" polska" wieprzowina .

  • krzyś 02.09.2016

    Powinniśmy kupować produkty wyprodukowane w Polsce bez względu gdzie i kto to sprzedaje, to jest najważniejsze ... w kraju czy na świecie być ambasadorami produktów - made in poland .... :)
    ... kupować polską zdrową żywność, produkty z polskiej ziemi ...

  • v-e-r-k-a-82 01.09.2016

    Dobrze, że są jeszcze polskie sieci. Polacy powinni robić zakupy właśnie w nich. Musimy być patriotami ekonomicznymi bo inaczej zostaniemy skolonizowani przez zachód!

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.