06.07.2018/11:15

E-commerce w Polsce 2018. Kim są polscy e-kupujący? [RAPORT]

Kupujący online stanowią 56 proc.wszystkich badanych internautów. Wśród kupujących nieco więcej jest osób przed 50. r.ż., z wyższym wykształceniem i dobrze zarabiających. Już prawie co czwarty polski e-konsument robi zakupy w zagranicznych sklepach online – to niektóre dane z raportu „E-Commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska”.

W grupie respondentów, którzy robią zakupy online, znajdują się przedstawiciele wszystkich grup wiekowych, z różnym poziomem wykształcenia i dochodów na gospodarstwo domowe, różnie oceniający swoją sytuację ekonomiczną. W porównaniu do osób deklarują­cych niekupowanie przez Internet zauważamy lekką przewagę osób poniżej 50 roku życia, z wyższym wykształceniem i dobrze oceniających sytuację finansową swojego gospodarstwa domowego.

Zachowania zakupowe online badanych osób różnią się pod względem wybieranych kategorii lub częstotliwości ich kupowa­nia, w zależności od płci, wieku, wykształcenia czy statusu ekonomicznego internauty. Biorąc pod uwagę ostatnie 12 miesięcy, mężczyźni – w porównaniu do kobiet – charakteryzują się większym zainteresowaniem takimi kategoriami produktów, jak np. telefony, smartfony, tablety, akcesoria GSM oraz bilety do kina/teatru. Osoby po 50. r.ż. częściej kupują produkty farmaceutyczne oraz materiały budowlane i wykończeniowe, natomiast osoby do 24. roku życia – bilety do kina/ teatru oraz odzież, dodatki i akcesoria.

Odzież, dodatki, akcesoria, książki, płyty, filmy oraz bilety do kina/teatru są też najpopularniejszymi kategoriami produktów w całej grupie osób kupujących online na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy.

Książki, płyty i filmy (obok podróży, biletów do kina/ teatru, kosmetyków/perfum, artykułów dziecięcych i multimediów) są także produktami wymienianymi najczęściej jako te, które badani zamierzają kupić w przyszłości.

Kupujący online mają generalnie bardzo dobrą opinię o zakupach przez Internet i opinia ta ulega polepszeniu. Są one przede wszystkim postrzegane jako nieskomplikowane i wygodne, ale także tańsze i zajmujące mniej czasu, niż kupowanie w sklepach tradycyjnych. Większość atrybutów wizerunkowych kupowania online zanotowało kolejny rok z rzędu wzrost wskazań. W tegorocznym pomiarze szczególnej poprawie uległa percepcja bezpieczeństwa zakupów online oraz ich łatwo­ści i wygody.

Ponad połowa (54 proc.) badanych w tej grupie deklaruje robienie zakupów online na polskich stronach internetowych, a zaku­py na zagranicznych serwisach robi 23 proc. Wśród ogółu użytkowników zakupów zarówno na polskich, jak i zagranicznych stronach internetowych można zauważyć przewagę osób z wyższym wykształceniem.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • best.net.pl 28.02.2019

    Bardzo dobry artykuł pod względem analizy e- kupującego. Pozwoli to lepiej dopracować docelową grupę odbiorców

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.