09.05.2018/10:45

E-Izba wesprze sklepy internetowe w rozwiązywaniu sporów z konsumentami

Izba Gospodarki Elektronicznej pod koniec lutego uruchomiła własną platformę służącą do pozasądowego rozwiązywania sporów powstałych między sklepami internetowymi a ich klientami - mediacjeeizby.pl. O przyczynach powstania tego projektu, szczegółach przedsięwzięcia i planach na przyszłość opowiedział portalowi wiadomoscihandlowe.pl mec. Robert Sowiński, partner zarządzający w Kancelarii Sowiński i Partnerzy, główny mediator oraz koordynator projektu.

Podmiotów uprawnionych do prowadzenia polubownych postępowań w sporach pomiędzy konsumentami a przedsiębiorcami (etap poreklamacyjny) jest w Polsce zaledwie dziewięć (ich rejestr prowadzony jest przez UOKiK). E-Izba to najnowszy członek tego grona, a zarazem pierwszy podmiot, który postanowił skupić się na sporach, w których stroną jest przedsiębiorca prowadzący sprzedaż towarów lub usług przez internet. Na razie z platformy mediacjeeizby.pl skorzystają tylko członkowie e-Izby i ich klienci, jednak w dłuższej perspektywie narzędzie może zostać udostępnione szerszemu gronu odbiorców.

- Wśród podmiotów uprawnionych w Polsce do pozasądowego rozstrzygania sporów, nie było takiego, który działałby w obszarze e-commerce - mówi portalowi wiadomoscihandlowe.pl Sowiński. - Podobnie jest w innych krajach UE. Zwykle są tam podmioty rozstrzygające spory np. w obszarze hazardu, najmu samochodów czy z branży finansowej - dodaje.

Właśnie dlatego istotnym wydarzeniem było uruchomienie na początku 2016 r. przez Komisję Europejską platformy do rozwiązywania sporów dot. transakcji zawieranych przez internet. - Nasz pomysł, żeby zbudować platformę do pozasądowego rozwiązywania sporów pomiędzy sklepami internetowymi a ich klientami był po części zainspirowany platformą KE - przyznaje główny mediator e-Izby.

Już pierwszy rok funkcjonowania platformy KE udowodnił, że takie narzędzie było potrzebne. Przeciwko samym polskim e-sklepom konsumenci z UE złożyli 1076 skarg. W większości na krajowe podmioty skarżyli się sami Polacy (886 przypadków). Na firmy z całego terenu Wspólnoty nasi rodacy złożyli łącznie 1556 skarg, w tym 258 na skarg na firmy węgierskie, a 154 na podmioty z Niemiec.

Najwięcej skarg składanych na platformie Komisji Europejskiej dotyczy odzieży (11,32 proc. przypadków) oraz usług lotniczych (11,27 proc.). Na kolejnych miejscach uplasowały się takie kategorie, jak: sprzęt komputerowy (7,69 proc.), artykuły elektroniczne inne niż sprzęt komputerowy (5,32 proc.), meble (3,79 proc.) i usługi telefonii komórkowej (3,52 proc.).

Szczegółowych danych na temat tego, czego dokładnie dotyczą spory, na razie brakuje. Mecenas Sowiński odwołując się do swojej praktyki zdradza, że w wielu przypadkach kwestią sporną jest to, kto (klient czy przedsiębiorca) ma zapłacić za transport produktu przy odstąpieniu od umowy. Inne potencjalne problemy dotyczą kwestii rozliczeń przy zwrocie produktu, jakości towaru przy zwrocie, jak również sprzedaży towarów, które wymagały montażu, po którym okazywało się, że produkt jest wadliwy.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.