11.05.2018/08:17

Eurocash wraca do gry? Dystrybutor rośnie szybciej niż rynek FMCG w Polsce

Grupa Eurocash notuje w I kw. 2018 r. wzrost sprzedaży ponad rynek. Spółka poprawiła także marżę brutto i wyniku EBITDA. Sprzedaż Grupy Eurocash, liczona wg obowiązującego od tego roku standardu MSSF 15, wyniosła w I kwartale br. 5 mld zł, co oznacza wzrost o 7,5 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2017 r. Nie wszystko wygląda jednak tak dobrze, strata netto grupy Eurocash, przypisana akcjonariuszom jednostki dominującej, w pierwszym kwartale 2018 roku wyniosła 15,8 mln zł wobec 14,9 mln zł straty rok wcześniej.

Sprzedaż Grupy Eurocash wspierana jest bardzo dobrymi wynikami w segmencie hurtowym, który zanotował wzrost o 7,2 proc. r/r, jak również w segmencie detalicznym, który z uwzględnieniem dystrybucji produktów świeżych zanotował wzrost o 8 proc. r/r.

Skonsolidowana marża brutto na sprzedaży w I kwartale 2018 r. sięgnęła ponad 11,6 proc. wobec 11,4 proc. przed rokiem. EBITDA Grupy Eurocash, czyli wynik operacyjny powiększony o amortyzację, w I kwartale br. wzrosła o 5,7 proc. r/r i wyniosła 39,6 mln zł.

Skonsolidowany wynik netto wyniósł -18,5 mln zł wobec -15 mln zł w I kwartale 2017 r. Wynik finansowy Grupy Eurocash wciąż jest pod wpływem wysokich nakładów ponoszonych na rozwój strategicznych projektów, których celem jest zapewnienie długoterminowej konkurencyjności niezależnym przedsiębiorcom prowadzącym sklepy detaliczne w Polsce.

– W pierwszym kwartale tego roku sprzedaż Grupy Eurocash wzrosła o 7,5 proc., czyli więcej niż cały rynek FMCG, który urósł średnio o 6 proc. Osiągnięty przez nas wynik jest tym bardziej znaczący, że nie jest on efektem przejęć, lecz związany był przede wszystkim ze wzrostem organicznym w segmencie hurtowym. Ponadto, istotny wpływ na wysoki średni wzrost sprzedaży na całym rynku miał z pewnością fakt, że okres zakupów przed świątami wielkanocnymi w tym roku przypadł na pierwszy kwartał, podczas gdy rok wcześniej w drugim kwartale. Warto jednak zauważyć, że świąteczne zakupy „na zapas” zazwyczaj realizowane są w sklepach wielkoformatowych. Tym bardziej satysfakcjonujący jest nasz wzrost sprzedaży, która realizowana jest głównie do sklepów małoformatowych – powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.

– W segmencie detalicznym kontynuowaliśmy integrację sklepów EKO. W pierwszym kwartale 41 z nich zmieniło szyld na Delikatesy Centrum. Przyspieszony remodeling w krótkim terminie ma negatywny wpływ na poziom sprzedaży i wynik EBITDA tego segmentu, ale widzimy pozytywne efekty dokonanych zmian po ponownym otwarciu placówek przechodzących rebranding i renowację. Wyraźny, blisko 10-proc. wzrost sprzedaży w I kwartale tego roku odnotowały natomiast sklepy własne Delikatesy Centrum. Zrzeszone w tej sieci sklepy franczyzowe notują z kolei wysokie wzrosty like-for-like, czyli dla tej samej liczby placówek. Sprzedaż hurtowa realizowana przez Eurocash do sklepów franczyzowych Delikatesy Centrum wzrosła w I kwartale w ujęciu like-for-like o 8,6 proc. r/r, a wzrost sprzedaży detalicznej tych placówek w ujęciu like-fo-like sięgnął 6,3 proc. – wskazał Jacek Owczarek.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • bankrut 14.05.2018

    a zadłużenie rośnie i wynosi już ponad 5,2 mld zł a aktywa obrotowe to 3,4 mld zł ;) kto pokryje tą dużą dziurę? Pewnie naiwni obligatariusze, tak jak w Getback, he he

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.