11.02.2021/00:06

Europejczycy na zakupach online – co, kto i gdzie kupuje w sieci [RAPORT]

Według szacunków Eurostatu, w 2020 r. ponad siedmiu na dziesięciu europejskich internautów robiło zakupy w sieci. Liczba kupujących online użytkowników Internetu systematycznie rośnie. Najwięcej e-klientów to osoby młode i w średnim wieku, 16-24 lata i 25-54 lata – dla obu grup odsetek kupujących wynosi 78 proc.

Według wyliczeń Eurostatu, odsetek kupujących wśród osób korzystających w 2020 r. z Internetu bardzo się różni w poszczególnych krajach. Dla Bułgarii jest to 42 proc., a dla Niderlandów 91 proc. Polska plasuje się w pobliżu europejskiej średniej, wynoszącej 72 proc. W porównaniu z 2010 r. odsetek ten wzrósł o 19 punktów procentowych.

W 2020 r. największy odsetek kupujących internautów odnotowano w grupach wiekowych 16-24 lata i 25-54 lata – w po 78 proc. W ciągu minionej dekady ta wartość najszybciej rosła w grupie 16-24 lat (o 29 punktów procentowych).

Płeć, wiek, poziom wykształcenia i zatrudnienie wpływają na częstość zakupów w sieci. Mężczyźni kupują nieco częściej niż kobiety – odpowiednio 73 i 71 proc. Najaktywniejsze są osoby z podgrupy wiekowej 25-34 lata – 84 proc. W minionym roku ponad 80 proc. internautów z wyższym wykształceniem przynajmniej raz kupiło jakiś produkt lub usługę w sieci – to o 33 pproc. więcej niż w przypadku osób z niższym wykształceniem. Osoby zatrudnione lub prowadzące własną działalność kupowały częściej niż studenci oraz emeryci i inne osoby nieaktywne zawodowo – odpowiednio 78, 77 i 55 proc.

W ostatnich trzech miesiącach 2020 r. Europejczycy najchętniej kupowali online odzież, obuwie i akcesoria modowe, w tym stroje sportowe – te produkty kupowało 64 proc. e-klientów. Drugie pod względem popularności były dania restauracyjne – zamawiało je 29 proc. e-kupujących. Na dalszych miejscach plasują się produkty z kategorii dom i ogród (28 proc.) kosmetyki oraz zdrowie i uroda (27 proc.), drukowane książki i prasa (27 proc.) oraz komputery, tablety i urządzenia mobilne wraz z akcesoriami (26 proc.).

Młodzież w wieku 16-24 lata kupuje w sieci głównie odzież i obuwie (72 proc.), zamawia jedzenie z dostawą (37 proc.), kupuje komputery lub smartfony (30 proc.) oraz kosmetyki (24 proc.)

Osoby w wieku 25-54 lata mają zbliżone priorytety – również chętnie kupują odzież i obuwie (67 proc.) i zamawiają jedzenie (33 proc.), choć w ich przypadku na trzecim miejscu są produkty do domu i ogrodu (31 proc.), a na czwartym kosmetyki (29 proc.)

Starsi internauci w wieku 55-74 lata nieco rzadziej kupują odzież i obuwie (50 proc.) i produkty dom i ogród (30 proc.). Natomiast bardzo często kupują leki i suplementy diety (29 proc.), a także książki i prasę drukowaną (28 proc.) oraz kosmetyki (22 proc.).

Eurostat podaje także garść ciekawych informacji o zakupach transgranicznych. W ostatnim kwartale 2020 r. 90 proc. e-kupujących skusiło się wyłącznie na zakupy w swoim kraju. Z ofert sprzedawców z innych krajów UE najchętnie korzystałą młodzież (34 proc.), a najmniej chętnie osoby w wieku 25-54 lata (9 proc.), nieznacznie ustępując pod tym względem nawet najstarszym internautom (11 proc.).

Źródło: Eurostat, E-commerce statistics for individuals

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także