Europejczycy nie chcą zwiększać wydatków na zakupy - badanie
W krajach Europy wydatki konsumpcyjne na codzienne zakupy, takie jak żywność, napoje i produkty do pielęgnacji wzrosły w III kw. 2016 r. jedynie nieznacznie – wynika z danych firmy Nielsen.
Na 21 monitorowanych przez Nielsena rynkach europejskich ceny produktów szybko rotujących (FMCG) wzrosły o 0,8 proc. w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, zaś wolumen urósł tylko 0,3 proc. W sumie obroty sieci handlowych wzrosły o 1,1 proc. To trzeci najniższy wzrost od momentu rozpoczęcia badania przez firmę Nielsen, co miało miejsce w ostatnim kwartale 2008 r.
Wśród krajów europejskich, w których przeprowadzono analizy, największy wzrost obrotów odnotowały firmy handlowe w Turcji (8,1 proc.), następnie w Hiszpanii (3,6 proc.) i na Słowacji (3,5 proc.). Na drugim końcu skali, znalazła się Grecja ze spadkiem obrotów na poziomie 6,3 proc. i Finlandia (- 6 proc.).
Co ciekawe w Polsce wzrosty były powyżej średniej europejskiej, zaś u naszych południowych sąsiadów (Czechy, Słowacja) spadły poniżej zera.
Spośród pięciu największych rynków Europy Zachodniej, najlepiej poradziła sobie Hiszpania, która zanotowała 3,6 proc. wzrost, zaś w Niemczech obroty handle wzrosły o 0,8 proc. Największy spadek – o 0,7 proc. - w tym gronie zanotowały firmy handlowe z Wielkiej Brytanii.
2