24.11.2016/13:29

Firmy muszą poprawić efektywność swoich strategii cenowych

Ponad 60% przedsiębiorstw może zwiększyć swoje zyski o co najmniej 5% dzięki bardziej efektywnemu kształtowaniu cen produktów (ang. pricing). Użycie nowych technologii, analityka danych klientów i kształtowanie ceny na podstawie subiektywnej wartości produktu to ogromna szansa dla wielu firm.

Według ekspertów KPMG przedsiębiorstwa, które zrozumieją wartość swoich produktów, a następnie rozwiną odpowiednie kompetencje w zakresie analityki danych i pricingu, staną się liderami swojej branży. Ubiegłe lata spowolnienia gospodarczego w Europie wielokrotnie zmuszały przedsiębiorstwa do żmudnej walki o udziały rynkowe i stałej obniżki cen celem zwiększania sprzedaży.

KPMG przeprowadziło badanie wśród kierownictwa wyższego szczebla przedsiębiorstw w Wielkiej Brytanii, aby sprawdzić jak zmieniło się podejście firm do kształtowania cen swoich produktów. Z jednej strony, z deklaracji respondentów na rynku wynika, że 87% firm posiada jednoznacznie określoną strategię, na której opiera swoje działania w zakresie pricingu produktów. Z drugiej, nie zawsze jest ona jasna dla członków kierownictwa tych firm – choć 92% respondentów na poziomie zarządów rozumie swoją strategię cenową, to na poziomie dyrektorów sprzedaży odsetek ten spada już do 82%.

- Z naszych doświadczeń na polskim rynku wynika, że odsetek pracowników jednoznacznie rozumiejących i wdrażających założenia strategii pricingowych jest zdecydowanie niższy. Często znajduje to odzwierciedlanie w efektywności zarządzania przychodami, skuteczność ciągłego podnoszenia rabatów jest ograniczona, bo kolejne cięcia nie przynoszą oczekiwanych efektów w wolumenie sprzedaży. Również zwykła promocja nie jest już atrakcyjna wobec wszechobecnych ofert typu "2-za-1" czy wdrażanych strategii tzw. dynamic pricing. Podobny spadek efektywności promocji cenowych obserwujemy również na polskim rynku – mówi Maciej Szatkowski, starszy menedżer w dziale usług doradczych w KPMG w Polsce.

O rosnącym znaczeniu skutecznego egzekwowania strategii pricingowych świadczy też poziom stanowisk osób odpowiedzialnych za ten obszar w strukturach organizacji. Przywiązywanie coraz większej wagi do odpowiedniego wyceniania dóbr i usług wiąże się z faktem, że przedsiębiorstwa widzą w tym obszarze dużą szansę na poprawę wyników operacyjnych. W branżach takich jak telekomunikacja czy FMCG funkcja ta nadzorowana jest przez osobę na poziomie członka zarządu w ok. 70% przypadków – dodaje Jan Karasek, partner w dziale usług doradczych w KPMG w Polsce.

W opinii badanych odpowiednie kształtowanie ceny niesie ze sobą znaczący potencjał dla wzrostu przedsiębiorstwa. Zdecydowana większość badanych twierdzi, że bardziej efektywna polityka cenowa może przyczynić się do wzrostu zysków o co najmniej 5%, a około jedna trzecia z nich ocenia ten potencjał nawet na poziomie co najmniej 10%. Aby te obiecujące wartości mogły stać się rzeczywistością, konieczne jest posiadanie danych dotyczących efektywności poszczególnych działań promocyjnych i cenowych oraz ich właściwa analiza. Wymagany jest też zmotywowany zespół sprzedaży, który wsparty odpowiednimi analizami w sposób świadomy walczy nie tylko o wolumen sprzedaży, ale również o odpowiednią marżę – mówi Maciej Szatkowski, starszy menedżer w dziale usług doradczych w KPMG w Poslce.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.