26.10.2016/16:18

Firmy spożywcze muszą postawić na komunikację i promocję w internecie

Skuteczność wielu tradycyjnych narzędzi promocji zmniejsza się. Jak przekonuje Michał Koleśnikow, dyrektor Departamentu Analiz Ekonomicznych i Sektorowych BGŻ BNP Paribas, obecnie konieczne jest poszukiwanie niesztampowych narzędzi promocji oraz zaskakujących rozwiązań przyciągających uwagę potencjalnych nabywców.

Komunikacja marketingowa firm spożywczych staje się coraz bardziej spersonalizowana, co stało się możliwe m.in. dzięki wykorzystaniu nowoczesnych mediów. Przedsiębiorstwa starają się zaktywizować odbiorców komunikatu. Jednocześnie wydatki na promocję idą w górę. - Udział wydatków na promocję w kosztach badanych przez nas firm pomiędzy rokiem 2010 a 2015 zwiększył się z 1,3 do 2,9 proc. – wskazuje Michał Koleśnikow. - Głównym kanałem promocji na rynku żywności wciąż są targi, ale silny wzrost znaczenia odnotowała promocja żywności w Internecie – dodaje. Media tradycyjne (telewizja, radio), relatywnie tracą na znaczeniu.

Internet rządzi

Głównym kanałem promocji staje się internet. Według GUS w 2015 r. w Polsce dostęp do niego posiadało już 76 proc. gospodarstw domowych, 93 proc. przedsiębiorstw, w tym prawie 100 proc. dużych firm. Własną stronę internetową posiadało 65 proc. przedsiębiorstw, a w przypadku samych dużych firm aż 91 proc. Serwisy społecznościowe w swojej działalności promocyjnej wykorzystywało natomiast 20 proc. przedsiębiorstw, w tym 50 proc. dużych firm. Jeśli chodzi o firmy z przemysłu spożywczego, to social media wykorzystywało 14 proc. z nich.

Przedsiębiorstwa badane przez BGŻ BNP Paribas wskazują na znaczny wzrost zainteresowania promocją w mediach społecznościowych. Jakie są tego przyczyny? – Media społecznościowe to jedno z podstawowych źródeł informacji dla młodego pokolenia konsumentów. Wiąże się z nim łatwość dotarcia do odbiorcy, oraz możliwość komunikacji dwukierunkowej. Poza tym, promocja w mediach społecznościowych oznacza relatywnie niskie koszty – wyjaśnia Koleśnikow.

W 2010 roku 60 proc. ankietowanych firm deklarowało, że internet nie ma znaczenia w promocji żywności w ich firmach. W 2015 roku odsetek ten wyniósł już tylko 10 proc.

Produkty wyjątkowe

Żywność jest pod wieloma względami wyjątkowym obiektem promocji, ponieważ zaspokaja ona podstawowe potrzeby człowieka, oraz ma duży wpływ na zdrowie i samopoczucie konsumentów. Co więcej, stanowi znaczącą rolą w strukturze wydatków. – Jednak zakup żywności już od dawna nie służy jedynie dostarczeniu niezbędnych składników odżywczych, lecz niesie ze sobą wiele dodatkowych wartości – zauważa Koleśnikow.

- Konsumpcja coraz częściej służy zaspokajaniu potrzeb wyższego rzędu - samorealizacji, odrębności. Dzięki niej można zademonstrować swój system wartości, postawy i przekonania, aspiracje – tłumaczy. Konsumenci w przypadku wyboru konkretnego produktu wciąż kierują się ceną, jednak znaczenie innych cech jest również duże i prawdopodobnie wzrasta.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.