04.12.2019/16:08

FoodRentgen reaguje na stanowisko producenta kaszy wycofanej z Lidla

O planach wydania raportu i fakcie przekroczenia NDP dla glifosatu informowaliśmy firmę Janex mailowo już w dniu 26 września 2019 r. Firma odniosła się do wyników badań w dniu 28 listopada b.r., dopiero w reakcji na upublicznienie raportu – FoodRentgen i Fundacja Konsumentów odpowiadają firmie Janex, dostawcy kaszy gryczanej, którą sieć Lidl wycofała po wykryciu w niej szkodliwej substancji.

FoodRentgen i Fundacja Konsumentów opublikowały 20 listopada  raport, prezentujący wyniki badań kaszy gryczanej różnych producentów, w ramach których w 4 na 10 zbadanych produktów stwierdzono obecność herbicydu o nazwie glifosat.

Po kilku dniach – 28 listopada – firma Janex, producent kaszy gryczanej, oferowanej m.in. przez sieć Lidl, wydała oświadczenie, w którym podważa metodologię badań, w tym brak procedury typowania producentów oraz sposobu pobrania prób i przekazania ich do badań laboratoryjnych.

Na to stanowisko organizacje konsumenckie zareagowały 3 grudnia w specjalnym oświadczeniu.

Aktywiści z Fundacji i FoodRentgen przypominają, że sami są konsumentami i wyniki badań udostępniają konsumentom, jednak wcześniej kontaktują się z producentami, u których wykryto przekroczenie norm NDP, by mieli szasnę podjąć działania naprawcze.

„Identycznie postąpiliśmy w przypadku firmy Janex – wysłaliśmy maila zanim przeciętny konsument dowiedział się o wynikach. Mail zawierał prośbę o podjęcie działań naprawczych, mających na celu poprawę zaistniałej sytuacji. Zapraszaliśmy producenta do podzielenia się informacją, co w tej sprawie zostało zrobione, tak byśmy  mogli poinformować o tym na łamach Raportu. Proponowaliśmy, aby po skończonym procesie naprawczym przeprowadzić badania kontrolne, w celu sprawdzenia, czy sytuacja wróciła do normy. I wynik tego badania również chcieliśmy zamieścić w przygotowywanym Raporcie.” – przekonują konsumenci i podkreślają, że ich apele i korespondencja do Janexu i Lidla pozostawała dotąd bez odpowiedzi.

„Jako zwykli zjadacze kaszy pragniemy zapewnić zarząd firmy Janex, że nasze działania były podjęte w trosce o jakość produktów na rynku. Jest to oddolna inicjatywa konsumentów. Badania zostały sfinansowane przez konsumentów. W ramach sondy internetowej przeprowadzonej w sierpniu tego roku konsumenci sami wybierali, które kasze skierować do badania z grupy 36 produktów wyselekcjonowanych z oferty największych sieci handlowych działających na terenie kraju. W przyszłości planujemy rozszerzać bazę produktów przebadanych.”

Organizacje podkreślają, że działają niezależnie i nie są częścią Państwowego Systemu Bezpieczeństwa Żywności, ale wspierają go jako Zaufana Trzecia Strona poprzez dostarczanie bezstronnej informacji o faktycznej jakości poszczególnych produktów na rynku.

Dodaj komentarz

3 komentarze

  • Już nie grycok 10.12.2019

    Jest oburzające, że firma, która wprowadziła na rynek produkt - delikatnie mówiąc - niezgodny z normami powszechnie obowiązującymi JESZCZE BEZCZELNIE twierdzi, że nic się nie stało, że to działanie konkurencji, że trzeba zjeść ponad 40 kg tej zatrutej glifosatem kaszy by coś poczuć w gruczołach... Itd. itp. A jedynym sensownym wyjściem byłyby przeprosiny: tak, macie rację, przepraszamy. Nie będziemy was więcej karmić trefną kaszą. I ŻE BĘDZIEMY BADAĆ NASZE PRODUKTY NA KAŻDYM ETAPIE PRODUKCJI. Przebaczcie nam naszą wpadkę. Koniec. Kropka. Nigdy więcej nie kupię produktu tej firmy.

  • FRYC 05.12.2019

    jedna z nielicznych 100% sensownych wypowiedzi na tym portalu.

  • DR 05.12.2019

    Brawo! Tak działać. Zdrowie ludzi jest najważniejsze.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.