20.01.2013/15:12

François Colombié: Auchan zawsze będzie miał najszerszą ofertę

Rozmowa z François Colombié, przewodniczącym rady nadzorczej Auchan Polska i Rosja.

Jak ocenia Pan umowę kupna przez Grupę Auchan hipermarketów Real w Polsce, Rumunii, Rosji i na Ukrainie?

Umowa czeka na aprobatę odpowiednich organów. Obecnie oba przedsiębiorstwa nadal są niezależne i konkurują na dotychczasowych zasadach. Przejęcie 91 sklepów oraz 13 galerii handlowych w czterech krajach to okazja do poprawy naszej pozycji w Europie Centralnej i Wschodniej w stosunku do pozostałych dwóch stref priorytetowego rozwoju, jakimi są dla Auchan Europa Zachodnia i Azja. Mimo tej transakcji, nasze rodzinne przedsiębiorstwo nadal pozostaje w tyle za takimi światowymi liderami, jak Wal­‑Mart, Tesco, Metro czy Carrefour, a jeśli chodzi o Polskę, plasujemy się za Biedronką, Eurocashem i Grupą Schwarz. Nigdy nie było naszym priorytetem zostanie największą, ale najlepszą grupą, jeśli chodzi o obsługę klienta, i oferującą największy wybór produktów po jak najniższych cenach. Udaje się nam to robić od 51 lat.
Jeśli chodzi o polskie podwórko, przejęcie Reala jest wyrazem wiary w rozwój rynku oraz uznania dla profesjonalizmu ludzi pracujących w obu sieciach, którzy wyznają tę samą filozofię poprawy jakości obsługi klienta. Transakcja pozwoli na stawienie czoła kryzysowi konsumpcji oraz da perspektywy dalszego rozwoju Auchan. To także okazja dla dostawców, którzy mogą zaproponować swój asortyment naszym klientom. Real miał kłopoty z powodu wysokich czynszów, które utrudniały ekspansję, pozycjonowanie cenowe oraz uzyskiwanie dobrych wyników, a w efekcie także rozwój galerii, w których znajdowały się jego hipermarkety. Po uzyskaniu aprobaty odpowiednich władz, postaramy się wypracować z właścicielami centrów handlowych, w których działają przejmowane placówki, rozwiązania pozwalające na rozwój w dłuższej perspektywie. Wszystko na zasadzie partnerstwa w stylu „win­‑win”.

Czy przejęcie to może oznaczać rewizję dotychczasowych planów inwestycyjnych w Polsce?


Od 15 lat otwieramy średnio jeden, dwa hipermarkety rocznie. Nie chcemy naruszać fundamentów przedsiębiorstwa. Musimy nim zarządzać jak dobry ojciec rodziny. Obecnie poświęcamy więcej czasu na rozwój naszych galerii i parków handlowych. Właśnie oddaliśmy do użytku CH Auchan Łomianki z dużą galerią handlową. Obiekt ten jest przykładem dobrze układającej się współpracy z samorządami, ponieważ przy okazji sfinansowaliśmy za kwotę 100 mln zł całość infrastruktury drogowej oraz poprawiliśmy układ kanalizacyjny miasta. Wartości, na których opiera się nasza wizja rozwoju, to zaufanie, dzielenie się i postęp. Odnosi się to również do partnerstwa publicznego i prywatnego. Trwa budowa obiektu w krakowskich Bronowicach. Przygotowujemy się do powiększenia naszego pierwszego centrum handlowego w Piasecznie. Ponadto będziemy rozbudowywać kolejne galerie handlowe przy już istniejących hipermarketach, np. w Gdańsku.

W niektórych gazetach można było wyczytać, że Auchan zmienia strategię asortymentową, ograniczając ofertę. Czy to prawda?


Zaszło pewne nieporozumienie. Żeby było jasne: Auchan ma i zawsze będzie miał największy wybór produktów na rynku. Szeroka oferta, sięgająca w niektórych sklepach nawet 70 000 SKU, i niskie ceny, wraz z promocjami i wielkimi akcjami sezonowymi, to nasza wizytówka. Czuwam nad tym osobiście. Czynimy natomiast starania na rzecz dostosowania oferty do zmieniających się potrzeb konsumentów i zamierzamy bardziej niż dotychczas uwzględniać sezonowy charakter niektórych kategorii produktów – czyli ograniczać ten asortyment, który w danym momencie źle się sprzedaje.
Uważam, że w Polsce za bardzo kierujemy się w stronę zubożenia oferty w sklepach, które dominują na rynku, posiadając jedynie po 1000, 2000 czy 4000 referencji. Moja wizja oferty jest inna. Handel to wolność wyboru dla klienta, odpowiedź na jego potrzeby w szerokim asortymencie. Stawiam na otwarty i liberalny rynek.
Dziękuję za rozmowę.

Witold Nartowski

Wiadomości Handlowe, Nr 1 (121) Styczeń 2013

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.