26.11.2018/10:12

Gang Słodziaków nie zachęca dzieci do przestępstw. KER oddaliła skargę

Komisja Etyki Reklamy oddaliła skargę, której przedmiotem była reklama internetowa Gangu Słodziaków dostępnego w sieci sklepów Biedronka.

Anonimowy autor skargi do KER twierdził, że reklama Gangu Słodziaków "łamie przyjęte zasady norm etycznych przez zachęcanie dzieci do przestępstw i zapoznawanie ich z nomenklaturą przestępczą". - Gang, jak wiemy, jest zorganizowaną grupą przestępczą. Poprzez zbitkę słów "Gang Słodziaków" oswajamy dzieci z przestępczością oraz pokazujemy, że nie ma nic złego w grupach przestępczych" - twierdził skarżący.

Jeronimo Martins, właściciel sieci dyskontów Biedronka, nie zgodziło się z tymi zarzutami. - W żadnym przypadku nie można stwierdzić, że bohaterów akcji powinno utożsamiać się z członkami grup przestępczych lub innych zorganizowanych podmiotów, których celem jest działalność zarobkowa oparta na działaniach przestępczych. W żadnym również momencie akcji promocyjnej Biedronka nie odwołuje się do poczucia strachu lub niepokoju, jaki może towarzyszyć działaniu wspomnianych grup przestępczych - podkreślił przedstawiciel sieci.

I dodał: - Z reklam oraz działań promocyjnych Skarżonej wynikają jedynie "dobre" skojarzenia, tj. skojarzenia związane z zabawą, radością, miłością i ciepłem. Cała kampania marketingowa promująca akcję pPromocyjną Gang Słodziaków (...) na celu promować wśród dzieci czytelnictwo, kreatywność, wyobraźnię, wartości rodzinne i wagę przyjaźni.

Reprezentant Biedronki w postępowaniu przed KER stwierdził także, że etymologia słowa "gang" użytego w tytule akcji promocyjnej jest "zgoła odmienna od przedstawionej przez skarżącego definicji oraz oznacza "chodzenie, podróż". - Użyte w kontekście akcji promocyjnej hasło "Gang Słodziaków", przeciwnie do twierdzenia skarżonego, nie jest i nie może być utożsamiane z grupami przestępczymi oraz nie zachęca odbiorców do popełniania przestępstw. Hasło to jest przykładem rozpoznawanego w językoznawstwie oksymoronu, czyli metaforycznego zestawienia pojęć o przeciwstawnym znaczeniu inaczej antylogią, w tym przypadku zestawieniem słów "gang" oraz "słodziaki".

Jak wyjaśnia sieć, "celem ich tworzenia jest zdziwienie, a nawet zaskoczenie odbiorcy, przykładem podobnego zestawienia są oksymorony obecne już w języku polskim tj. wirtualna rzeczywistość czy zimne ognie".-  Wobec tego zarzut, jakoby użycie oksymoronu "Gang Słodziaków" jako hasła akcji promocyjnej miało na celu oswajanie dzieci z przestępczością jest bezzasadny - broniła się Biedronka.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.