14.11.2016/11:31

Grupa Ambra: dobre wyniki za sprawą Rumunii i Polski

Grupa Ambra będąca liderem polskiego rynku wina, zanotowała dobre wyniki w pierwszym kwartale roku obrotowego 2016/2017 zakończonego 30 września 2016 r. Na wysoką dynamikę sprzedaży wynoszącą 11,9 proc. najbardziej wpłynęły rosnące wina stołowe w Polsce oraz rekordowe wzrosty sprzedaży w Rumunii.

Do wzrostu sprzedaży w Polsce przyczyniły się zarówno droższe wina sprzedawane w sklepach sieci Centrum Wina, gastronomii czy za pośrednictwem portalu winezja.pl, jak również wina ze średniej półki cenowej, a w szczególności marka Fresco, która umocniła pozycję lidera w swoim segmencie cenowym.

W okresie letnim wzmocnił się nowy trend konsumpcji win musujących również poza sezonem świąteczno-noworocznym, na czym skorzystały główne marki w tej kategorii: Dorato i Cin&Cin. Podobnie jak w poprzednich okresach najszybszy wzrost sprzedaży, o rekordowe 60,2 proc., Grupa Ambra osiągnęła na rynku rumuńskim, głównie za sprawą marki Zarea, a także dzięki wejściu w rynek cydru. Rekordowy wzrost w Rumunii był także częściowo spowodowany zwiększonymi zakupami dystrybutorów przed wprowadzoną we wrześniu podwyżką cen. Najniższą dynamikę sprzedaży odnotowały nadal rynki Czech i Słowacji, jednak dzięki zmiano w strukturze asortymentu poprawiły się marże i wyniki finansowe.

Nieco niższa rentowność marży ze sprzedaży w pierwszym kwartale bieżącego roku związana była przede wszystkim ze zmianą struktury asortymentu w Rumunii (wzrost udziału alkoholi mocnych i cydru) oraz podwyższoną opłatą produktową na tym rynku. Obniżka wydatków marketingowych w pierwszym kwartale zaowocowała wzrostem zysku brutto ze sprzedaży o 14,7 proc. – powyżej wzrostu przychodów ze sprzedaży. – W bieżącym roku obrotowym koncentrujemy rozwój Cydru Lubelskiego na zwiększaniu przewagi jakościowej i poszerzaniu portfolio produktów marki – wyjaśnia Robert Ogór, prezes Zarządu Grupy Ambra.

Zysk z działalności operacyjnej (EBIT) wyniósł 5,5 mln zł i był niższy o 1,0 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem, co związane było z utworzonymi odpisami na należności na rynku polskim w kwocie 0,8 mln zł w porównaniu do odzyskanych rok wcześniej należności w kwocie 0,7 mln zł. Pozytywne saldo przychodów i kosztów finansowych pozwoliło na wypracowanie zysku netto przypadającego akcjonariuszom jednostki dominującej w wysokości 2,6 mln zł, co jest wynikiem lepszym o 2,2 mln zł niż w roku ubiegłym.

Dzięki rosnącym zyskom i wysokim przepływom pieniężnym zadłużenie netto Grupy Ambra po raz kolejny spadło i wyniosło 41,7 mln zł. Bardzo dobra sytuacja finansowa pozwoliła na wypłacenie w dniu 3 listopada 2016 r. najwyższej w historii Grupy dywidendy w wysokości 0,52 zł na jedną akcję.

– W kolejnych kwartałach nadal będziemy aktywnie wspierać sprzedaż naszych marek w kluczowych kategoriach, czyli w winach spokojnych, musujących i cydrze oraz w szybko rosnącym segmencie win premium poprzez sieć sklepów CENTRUM WINA i sprzedaż do gastronomii. Kontynuacja programu wzrostu efektywności kosztowej będzie drugą obok wzrostu sprzedaży dźwignią dalszej poprawy wyników finansowych Grupy – mówi Robert Ogór.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.