29.07.2020/21:35

Grupa Jeronimo Martins wciąż rośnie, choć kłopotów nie brakuje

Grupa Jeronimo Martins odnotowała w I półroczu 2020 r. znaczący wzrost sprzedaży, do czego walnie przyczyniła się sieć Biedronka. Spadł jednak wynik EBITDA, a zysk netto obniżył się aż o ponad jedną trzecią. Dzięki inwestycjom w rozwój, nadspodziewanie dobrze radzi sobie kolumbijska sieć Ara, choć koronawirus szaleje w regionie.

Skonsolidowana sprzedaż grupy Jeronimo Martins wzrosła w pierwszych sześciu miesiącach 2020 r. o 4,6 proc., do kwoty 9,3 mld euro – przy stałych kursach wymiany wzrost wyniósł 7,3 proc. Wzrost LfL wyniósł 4,2 proc. Mimo imponujących wyników sieci Biedronka, koronawirus dał się we znaki całej grupie JM. W drugim kwartale – w szczycie pandemii koronawirusa – sprzedaż w skali grupy spadła o -1,3 proc., do kwoty 4,6 mld euro – przy stałych kursach wymiany była jednak wyższa o 3,1 proc. Kwartalne LfL spadło o -0,7 proc.

W skali grupy zysk EBITDA spadł o -4,9 proc. (-2,7 proc. przy stałych kursach wymiany) do kwoty 635 mln euro. Na spadek wpływ miały przede wszystkim dodatkowe koszty związane z pandemią koronawirusa, a także straty związane z ograniczeniami w handlu, wprowadzanymi na poszczególnych rynkach w ostatnich czterech miesiącach półrocza.

Zysk netto grupy Jeronimo Martins obniżył się aż o -36,2 proc., do kwoty 104 mln euro.

Portugalska sieć Pingo Doce, która polega na dużej liczbie paragonów i wysokiej intensywności sprzedaży, została mocno dotknięta ograniczeniem liczby klientów przebywających jednocześnie w sklepie. Sprzedaż w całym półroczu spadła o -2,9 proc. (LfL o -2,8 proc.). Przy czym w drugim kwartale z powodu pandemii sprzedaż zmniejszyła się o -8,8 proc. (LfL o -8,5 proc.). Sam kwiecień ukarał sieć spadkiem aż o ok. -16 proc.

Sieć hurtowni Recheio odnotowała sprzedaż w wysokości 400 mln euro, co oznacza spadek o -14,4 proc. rok do roku. W drugim kwartale spadek wyniósł aż -26,7 proc., co jest skutkiem trwającego do 17 maja zamknięcia sektora HoReCa, który odpowiada za ok. 35 proc. całości sprzedaży. Sytuacja ulega znacznej poprawie z początkiem drugiego półrocza, gdy stopniowo otwierają się kolejne firmy, głównie hotele.

W Kolumbii rok zaczął się dobrze, ale z początkiem kwietnia pojawiły się poważne problemy. Mimo wszystko w skali półrocza sieć Ara odnotowała wzrost sprzedaży w walucie lokalnej o 33,4 proc. – LfL o 16,6 proc. Na przekór pandemii, w drugim kwartale roku sprzedaż w walucie lokalnej wzrosła o 16,7 proc., głównie dzięki rozwojowi sieci (LfL wzrosło tylko o 1,1 proc.).

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • klimat 30.07.2020

    Promocja portugalskiej spółki postępuje. Owady atakują i dalej zawłaszczają polski handel. Co zrobi UOKiK w kwestii ukarania Biedry za oszukiwanie klientów. Czekamy na werdykt!! Rząd zapowiada ratowanie polskiego handlu i producentów, a pod nosem robi co chce grupa Jeronimo! Quo vadis polski Rządzie?

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także