07.02.2017/14:25

Jesper Hojer nowym prezesem Grupy Lidl. Sven Seidel odchodzi z firmy

Prezes zarządu Lidla Sven Seidel niespodziewanie odchodzi z firmy, po trzech latach zarządzania dyskontami. Powodem rezygnacji ze skutkiem natychmiastowym była "różnica zdań co do strategicznych decyzji biznesowych". Jego miejsce zajmie Jesper Hojer.

Jak informuje niemiecki Lebensmittel Zeitung, rozstanie nastąpiło “za porozumieniem stron”, a jego powodem były różnice w podejściu co do kierunków rozwoju firmy. Sven Seidel objął stanowisko w 2014 r. Jego miejsce zajmie Jesper Hojer, który obejmie funkcję Przewodniczącego Rady Lidl foundation & Co. Hojer piastował w koncernie kilka stanowisk. W kwietniu 2014 r. przeszedł z oddziału w Belgii do centrali, gdzie odpowiadał m.in. za reklamę i marketing na rynkach zagranicznych, podlegając bezpośrednio zarządowi.

David Gordon, dyrektor ds. badań w Planet Retail analizuje sytuację Lidla w świetle tej dość zaskakującej zmiany. Jego zdaniem Jesper Hojer przejmuje stery firmy w kluczowym dla dalszych losów Lidla okresie. Planowanie ekspansji w USA jest bardzo zaawansowane, ale dla przyszłości firmy największe znaczenie ma obecnie rozwój sprzedaży online oraz tworzenie narzędzi długoterminowego zaangażowania klientów. Hojer będzie musiał działać odważnie i progresywnie, by przeprowadzić firmę przez proces ewolucji jej modelu biznesowego.

Zmiana następuje w momencie zwrotnym w historii firmy. Plany podboju rynku amerykańskiego są niemal gotowe, a początek ekspansji może nastąpić jeszcze w tym roku. Będzie to pierwszy pozaeuropejski test dla Lidla, test ważny i trudny, ponieważ cały proces nie jest wolny od ryzyka.

Także w Europie stawka jest wysoka. Mimo że firma świetnie sobie radzi na wielu rynkach, nie może ona przegapić radykalnych zmian zachodzących w handlu detalicznym. Popularność e-handlu, dostaw do domu czy modeli click&collect – wszystkie te czynniki zmieniają naturę relacji pomiędzy detalistą a klientem. Wielu detalistów podąża już za tymi zmianami, ale Lidl ma tu sporo do nadrobienia. Firma prowadzi na niektórych rynkach kilka serwisów transakcyjnych z ograniczonym asortymentem, ale koncentruje się na Berlinie. Rozwijany jest nowy format convenience Lidl Express, oferujący usługę click&collect, wspieraną przez nowy e-sklep z szeroką ofertą towarów ogólnospożywczych oraz świeżej i mrożonej żywności. Czy jednak jest to koncept, który pomoże firmie utrzymać konkurencyjność w nadchodzących latach? Jeśli tak ma się stać, Lidl musi działać szybko, szukając sposobów na redukcję kosztów w ramach łańcucha dostaw, tak aby skompensować koszty dodatkowych operacji związanych z e-handlem.

Tutaj może się przydać dotychczasowe doświadczenie Jespera Hojera, który był dyrektorem zarządzającym w oddziale Lidl Belgium, który należał do najbardziej zaawansowanych w rozwoju sprzedaży online. Co prawda Hojer odszedł do centrali jeszcze przed uruchomieniem belgijskiego serwisu online, jednak już wcześniej wykazywał się postępowym myśleniem, m.in. wyposażając menedżerów ze swojego oddziału w iPady, aby poprawić efektywność funkcjonowania sklepów. Wykorzystywał też aktywnie media społecznościowe do przyciągania klientów do sieci. Nowy prezes wydaje się zatem odpowiednią osobą na trudny czas. Będzie jednak musiał działać szybko i zdecydowanie - wyjaśnia David Gordon.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.